Informatie en tips over zoeken en vinden van een kamer en over de rechten en plichten van kamerbewoners.

Woonvormen

Je zoekt woonruimte. Je doet dat voor het eerst en bent dus (meestal) aangewezen op de kamermarkt. Behalve studentenflats en hospitakamers, zijn er nog een paar andere smaken. Zo zijn studentenpanden, woningen die kamergewijs worden verhuurd. Je hebt woningen die tijdelijk worden verhuurd en je hebt antikraak. En hier en daar vind je ook woongroepen die een nieuwe huisgenoot zoeken.
lees meer

Huurbescherming

Huurbescherming wil zeggen dat de verhuurder je alleen uit je kamer kan zetten na toestemming van de rechter. Hij kan die toestemming vragen als hij je de huur schriftelijk en aangetekend heeft opgezegd en je daar zes weken later nog niet op hebt gereageerd. Of als je hebt laten weten dat je niet met de opzegging akkoord gaat. Als huurder hoef je in dit geval nooit zelf naar de rechter te stappen.
lees meer

Maximaal toegestane huur

In Nederland geldt er een maximum voor de huurprijs van woonruimte. Dat maximum hangt af onder andere af van de oppervlakte van de woonruimte en de voorzieningen erin. Hiervoor worden punten toegekend.  Het totale aantal punten bepaalt de wettelijk toegestane maximumhuur. Betaal je meer dan dat maximum, dan kun je de huur laten verlagen.
lees meer

Kosten naast huur

Naast huur mogen er ook andere (service)kosten in rekening worden gebracht. Denk aan de kosten voor gas, water en elektriciteit, meubilering, stoffering, en aan kosten voor gemeentelijke heffingen (bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing).
lees meer

Jaarlijkse huurverhoging

Een verhuurder mag één keer per jaar het voorstel doen om de kale huur te verhogen. De minister van wonen stelt jaarlijks vast met welk percentage de huren per 1 juli maximaal mogen stijgen. Je huurprijsstijging mag niet hoger zijn dan dit maximaal toegestane percentage. Bovendien mag de huur van je kamer na de huurverhoging nooit boven de maximaal toegestane grens uitkomen.
lees meer

Onderhoud & reparaties

Welke onderhoudsklusjes moet je als huurder zelf doen en voor welke kun je bij je verhuurder aankloppen? En wat kun je doen als je verhuurder niets aan onderhoud doet en niet reageert op je klachten?
lees meer

Zo voorkom je teleurstellingen

Als je een kamer gaat bekijken, is het handig iemand mee te nemen die kritisch meekijkt en meedenkt. In je eentje is de kans groter dat je (te) snel ja zegt tegen een kamercontract, zonder een gebrek te zien waar je later last van krijgt. Bijvoorbeeld dat je bij je hospita door haar woonkamer moet om naar het toilet te gaan.
lees meer

Accepteer geen all-in huur

Er bestaat een wettelijke regeling die het mogelijk maakt om korte metten te maken met all-inhuren. Bij een all-inhuur heeft je huisbaas geen uitsplitsing gemaakt in huur en bijkomende kosten, bijvoorbeeld voor gas, water en licht. Dergelijke huren zijn wettelijk niet toegestaan, omdat het dan onmogelijk is de hoogte van de kale huur en de servicekosten te controleren.
lees meer

De Woonbond is er voor huurders en hun organisaties!

Belangenbehartiger

De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties.  Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?

Successen

Kennisexpert

Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. U bestelt ze in onze webwinkel. 

webwinkel
Word nu lid en profiteer van alle voordelen