Belangenbehartiger
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenStatEmpire (het bedrijf achter mijnurgentie.nl) wordt door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gedwongen te stoppen met het misleiden van consumenten.
Het bedrijf is eigenaar van verschillende commerciële bemiddelingswebsites die consumenten tegen betaling doorlinken naar de overheidsdiensten. Het bedrijf moet voortaan consumenten duidelijk informeren over zijn diensten en de kosten. Het bedrijf mag zijn klanten ook niet vragen om een positieve review in ruil voor terugbetaling van een deel van de kosten. Als het bedrijf zich hier niet aan houdt, dan kan de ACM boetes uitdelen die kunnen oplopen tot 150.000 euro.
De bemiddelingssites verdienen aan het doorzetten van consumenten naar de website of dienst van de overheid. Zij beweren daarbij ten onrechte dat de aanvraag via hen sneller gaat of een hogere slagingskans heeft, schrijft het ACM. Nadat de consument het formulier heeft ingevuld en heeft betaald, zet de bemiddelaar de aanvraag door. ACM-directeur Edwin van Houten wil een einde aan dit soort misleiding van consumenten: ‘Via online advertenties komen zij terecht bij de bemiddelingswebsite en betalen zij extra voor een dienst die rechtstreeks bij de overheid goedkoper is. Deze vorm van consumentenmisleiding moet stoppen.’
De ACM heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar Statempire (onderdeel van Empiru Investments Holding B.V) en sprak ook met de Woonbond. Eerder had de Woonbond in het tv-programma Kassa al kritiek op mijnurgentie.nl. Bij diverse urgentiecommissies kwam naar voren dat het bedrijf urgentieverzoeken deed voor mensen die helemaal niet in aanmerking kwamen voor urgentie. De Woonbond adviseert dan ook een urgentieaanvraag direct bij de lokale corporatie of de gemeente te doen. Lees meer over urgentieregelingen in ons webartikel ‘Kom ik in aanmerking voor urgentie?’
Hoe de betaling verloopt via mijnurgentie.nl wisselt nogal. Momenteel vragen ze een bedrag van € 110. Dat is exclusief de kosten die de aanvraag zelf bij de gemeente of corporatie kost, die komen daar dus nog eens bovenop. Mijnurgentie verklaart binnen een dag te beoordelen of ze je kunnen helpen, anders zou je je geld terug krijgen. Je betaalt echter voordat zij met die beoordeling komen. De ACM oordeelt dat bij de diverse diensten van het bedrijf de wettelijke bedenktijd van het kopen van een online dienst niet in acht wordt genomen, en dat hier niet goed over wordt gecommuniceerd.
Tot slot vraagt de bemiddelaar aan zijn klanten om een positieve review achter te laten. In ruil daarvoor belooft het bedrijf de helft van de kosten terug te betalen. De reviews op Google en Trustpilot zijn daarom niet eerlijk en betrouwbaar tot stand gekomen. Consumenten die deze reviews lezen kunnen daardoor worden misleid.
De ACM eist van het betreffende bedrijf dat het:
Slechte ervaringen met mijnurgentie.nl maar ook met andere bedrijven kunnen gemeld worden bij de Consuwijzer van de ACM. Dat helpt ze bij hun onderzoeken. Zo kunnen misleidende diensten door de ACM worden aangepakt.
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVragen over huren of problemen met uw verhuurder? Woonbondleden vragen advies bij de Huurderslijn (020-551 77 55).
Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. U bestelt ze in onze webwinkel.
webwinkel