Belangenbehartiger
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenHuurbemiddelaars mogen alleen extra diensten aanbieden aan klanten als die diensten echt een keuze zijn en los staan van de huurbemiddeling. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM ziet dat steeds meer huurbemiddelaars extra diensten aanbieden aan huurders als onderdeel van het bemiddelingsproces. Daarbij lijkt het of de huurder verplicht is deze diensten af te nemen om de woning te kunnen huren, terwijl het gaat om diensten die los staan van de bemiddeling zelf.
De ACM wijst huurbemiddelaars erop dat zij deze diensten niet als verplichte kosten mogen rekenen of zo mogen presenteren.
Het gaat om diensten, zoals het regelen van een vergunning of aansluiting voor gas, water en licht. De huurbemiddelaar mag deze aanvullende diensten wel aanbieden. Maar de huurder moet zelf kunnen kiezen of hij deze afneemt, zonder dat dit gevolgen heeft voor het kunnen huren van de woning.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Mensen die op zoek zijn naar een huurwoning zijn in de huidige woningmarkt kwetsbaar. Daarom treden wij op tegen huurbemiddelaars die verboden bemiddelingskosten rekenen, in welke vorm dan ook. Daarover zijn we duidelijk. Het bieden van extra diensten, los van de bemiddeling, is niet verboden. Maar deze moeten wel als keuze worden aangeboden. En ook als zodanig gepresenteerd en gecommuniceerd worden. Anders is dit in strijd met de consumentenregels.”
In haar onderzoeken naar huurbemiddelaars ziet de ACM dat steeds meer huurbemiddelaars extra diensten aanbieden die los staan van de bemiddeling, maar wel als vast onderdeel bij de totstandkoming van de huurovereenkomst worden gepresenteerd. Het lijkt erop dat huurbemiddelaars hiermee een nieuw verdienmodel hebben ontwikkeld. Daarom wijst de ACM hen op de regels die gelden bij het aanbieden van diensten die los staan van de uitvoering van de bemiddeling:
Als de diensten wel verplicht moeten worden afgenomen, dan zijn het bemiddelingskosten en dus verboden. Ook kan er sprake zijn van misleiding, wanneer de huurbemiddelaar de consument niet duidelijk en volledig informeert over deze dienstverlening.
Ook de Woonbond ziet dit soort praktijken voorbij komen. Woordvoerder Marcel Trip: ‘Er worden allerlei diensten aangeboden voor zaken die je als huurder ook prima zelf kunt regelen, maar als je die niet afneemt kun je fluiten naar de woning.’ De Woonbond is blij dat de ACM duidelijk maakt dat het in dat geval ook om onterechte bemiddelingskosten gaat. Die kunnen huurders terug vorderen. Kijken of je ook onterechte kosten hebt betaald en die terug kan vorderen? Doe de online check 'Bemiddelingskosten terugvragen'. De Woonbond werkt samen met de juristen van de Procedeerwinkel in het terugvorderen van bemiddelingskosten.
De ACM heeft de huurbemiddelaars via de brancheorganisaties gewezen op de regels en publiceert deze leidraad nu op haar website. Ook heeft zij individuele huurbemiddelaars hierop aangesproken. De ACM controleert of huurbemiddelaars hun handelspraktijk aanpassen, mede aan de hand van consumentenmeldingen. Huurbemiddelaars die zich niet aan deze regels houden, kunnen boetes verwachten tot 600.000 euro of, als dat meer is, tot 7,5 procent, van de totale jaaromzet van de onderneming.
De ACM doet al enige tijd onderzoek naar huurbemiddelaars die verboden bemiddelingskosten in rekening brengen bij huurders. Als zij ook voor de verhuurder optreden, mogen zij geen kosten in rekening brengen bij huurders. De ACM legde eerder aan vier bedrijven een last onder dwangsom op. Om de positie van de consument op de huurmarkt te versterken blijft de ACM alert op ontwikkelingen die daaraan afbreuk doen. Het onderzoek naar verboden gedragingen op de huurmarkt loopt nog door. Consumenten die hun ervaringen met de ACM willen delen, kunnen terecht op ACM ConsuWijzer
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVragen over huren of problemen met uw verhuurder? Woonbondleden vragen advies bij de Huurderslijn (020-551 77 55).
Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. U bestelt ze in onze webwinkel.
webwinkel