'Housing Hotline' voor buitenlandse studenten geopend

31 juli 2017

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en de Erasmus Student Network (ESN) hebben op 26 juli de Housing Hotline voor internationale studenten geopend.

Studentenwoningen in Amsterdam

Er studeren en wonen ruim 112.000 buitenlandse studenten in Nederland. Zij stuiten op veel onduidelijkheden en belemmeringen bij het huren van een studentenkamer. ‘Ze maken de gekste dingen mee. Zoals een plotselinge huurverhoging of het aanbetalen voor een kamer die niet blijkt te bestaan. Met de Housing Hotline staan we studenten met vragen of klachten bij’, zegt Tariq Sewbaransingh, voorzitter van de LSVb.

Taalbarrière grootste probleem

De taalbarrière is het grootste probleem voor buitenlandse studenten. Advertenties, huurcontracten en informatie over het huurrecht zijn meestal in het Nederlands. Internationale studenten weten daardoor niet goed wat hun rechten en plichten zijn. ‘De ervaring leert dat onduidelijkheid over wat je mag verwachten vaak tot frictie leidt tussen studenten en huisbazen’, aldus Renate Krabbendam, voorzitter van ESN Nederland.

Housing Hotline

De Housing Hotline is via www.lsvb.nl/housinghotline te bereiken. Studenten kunnen bijvoorbeeld vragen stellen over hun rechten of plichten of om hulp vragen bij een conflict met hun huisbaas. Een team van medewerkers en vrijwilligers van de LSVb en ESN beantwoordt elk verzoek telefonisch of per mail.

Nog weinig gegevens

Er zijn nog weinig gegevens over de woonproblematiek van buitenlandse studenten. Uit een onderzoeksproject van ESN in samenwerking met de Europese Commissie blijkt wel dat een kwart van de studenten tijdens een Erasmus-uitwisseling in Nederland met discriminatie te maken krijgt en 20 procent met frauduleuze praktijken. De gegevens die via de Housing Hotline worden verzameld, zullen gebruikt worden voor een rapport dat volgend jaar verschijnt.

 

studentenhuisvesting

De Woonbond is er voor huurders en hun organisaties!

Word nu lid en profiteer van alle voordelen