Huurders Wormerveer dwingen bouwstop af

3 november 2015

'Geen water, geen warmte, geen keuken, geen toilet, geen badkamer, nul komma nul nul niks.' Zo schetst Nancy Monker, bewoonster van een flat aan de Albert Meynsstraat in Wormerveer, haar leefsituatie gedurende een wekenlange renovatie.

Protest huurders Albert Meynsstraat Wormerveer
Protest huurders Albert Meynsstraat Wormerveer

Drie flats met elk dertig woningen worden door verhuurder Parteon gerenoveerd 'in bewoonde staat'. Parteon noemde het 'groot onderhoud' en weigerde aanvankelijk om vervangende woonruimte ter beschikking te stellen aan de huurders. Met als gevolg dat die wekenlang onder erbarmelijke omstandigheden de renovatie moeten doorstaan.

Monker, tevens penningmeester van de Bewonerscommissie Albert Meynsstraat, spuwt vuur als zij voor de camera van Hart van Nederland (26-10) haar verhaal doet en laat zien hoe ze moet wonen. 'Drie weken leven zo vind ik misdadig, dat doe je mensen niet aan', zegt zij.

Douchen in een container

Voor de bewoners was er gedurende de renovatie een container met douches en toiletten tussen de flats neergezet. Een van de bewoonsters, Zahra Sabrgare, zorgt behalve voor haar drie jonge kinderen voor haar zwaar gehandicapte zus Leila. Sabrgare heeft haar zus wekenlang niet kunnen douchen. 'Mijn zus kan niet eens lopen', vertelt zij aan de Telegraaf. 'Ik takel haar iedere ochtend met de tillift in haar rolstoel.' Parteon had Sabrgare wel beloofd 'de mogelijkheden voor een vervangende woning te onderzoeken' en zou een week van te voren ook 'met spoed' iets regelen. 'Maar ze hebben me gewoon in de kou laten staan', vertelt de huurster. Zij en haar familie moesten het zonder badkamer, keuken, verwarming of toilet stellen en waren genoodzaakt een chemisch toilet aan te schaffen.

Ziek van het stof

'We zijn er letterlijk en figuurlijk ziek van', zegt Monker over de renovatie. 'Je proeft de hele dag stof en gruis.' Na de werkzaamheden moeten de bewoners ook nog zelf de rommel opruimen, inclusief eventuele schade en lekkages ontstaan door de werkzaamheden.

In een schriftelijke reactie liet Parteon aan Hart van Nederland weten 'de overlast te hebben onderschat'. In een persverklaring op hun eigen website steekt Parteon de hand wat minder in eigen boezem. 'Al vanaf de start van dit project is Parteon in gesprek met de bewonerscommissie die nauw betrokken is geweest bij de keuze voor het onderhoud en de selectie van de aannemer', schrijft de corporatie. Parteon heeft 'ontzorgmaatregelen' getroffen en een 'klussenbus' geregeld die bewoners helpt bij het in orde maken van de woning na het onderhoud. Bewoners krijgen een maand huurcompensatie voor de overlast die ze doormaken tijdens het onderhoud.

Bouwstop

Maar die overlast werd dus nogal 'onderschat'. Monker en de bewonerscommissie zijn niet van plan het bij die erkenning van Parteon te laten zitten. 'Ik ga naar het hoogste bordje als het moet', zegt Monker tegen Hart van Nederland. 'Ze komen maar over de brug. En daar sta ik niet alleen in.' Op 29 oktober demonstreerden de bewoners tegen Parteon. Als gevolg daarvan werd er een bouwstop afgekondigd voor de 20 woningen waar de renovatie nog moet starten. Voor die woningen en de 10 à 15 woningen waar ze nog in bezig zijn, gaat Parteon nu eerst aan de bewoners een bod doen voor een wisselwoning of een hotel. 'Dat is goed geregeld nu,' zegt Monker, 'maar daarna moeten we nog gaan knokken voor de renovatievergoeding.'

onderhoud
renovatie

De Woonbond is er voor huurders en hun organisaties!

Word nu lid en profiteer van alle voordelen