Huurverhoging 2013 leidde tot extreem veel bezwaren

28 augustus 2013

De huurverhoging op 1 juli heeft geleid tot een stortvloed aan bezwaren. In Amsterdam was het aantal bezwaren vijf keer hoger dan de afgelopen jaren, zo blijkt uit berichtgeving van de website Nul20. Ook bij de Woonbond kwamen veel meer klachten binnen. Oorzaak is de invoering van de inkomensafhankelijke huurverhoging.

Lege portemonnee

Ruim 2.800 huurders vulden een melding in op het speciaal ingerichte Woonbond Meldpunt Huurverhoging. Daarnaast belden meer dan 600 huurders over de huurverhoging met de Huurderslijn van de Woonbond. In totaal leverde dit zo’n 3.500 klachten op.

De meeste klachten van huurders gaan over de schending van privacy en problemen met betaalbaarheid. Veel huurders laten weten niet meer rond te kunnen komen door de huurverhoging van 4 procent of hoger. Huurders die tussen 2011 en 2013 hun baan verloren of met pensioen gingen, voelen zich onterecht aangeslagen op grond van een inkomen dat ze niet meer hebben. Veel mensen voelen zich ten onrechte aangemerkt als scheefhuurder.

De Woonbond ziet de uitkomsten van het meldpunt als een logisch gevolg van het regeringsbeleid. Woonbonddirecteur Ronald Paping: “De forse verhoging van de huren boven de inflatie worden hard gevoeld. Doordat zoveel mensen als scheefwoners worden aangemerkt, is er maar weinig draagvlak voor de maatregelen.”

Bezwaren moeten naar Huurcommissie

De afgelopen weken bleek dat veel verhuurders zich nauwelijks raad weten met de grote hoeveelheid bezwaren. De Woonbond wijst huurders er nogmaals op dat verhuurders niet het recht hebben om een bezwaar af te wijzen: ze zijn verplicht om bezwaarschriften die ze niet willen honoreren naar de Huurcommissie door te sturen. Dit moet binnen 6 weken na ingangsdatum van de huurverhoging. Stuurt de verhuurder het bezwaar niet door? Dan mag de huurverhoging niet doorgaan. Hoeveel zaken dit jaar naar de Huurcommissie zijn doorverwezen, zal later bekend worden gemaakt.

Het Meldpunt Huurverhoging is inmiddels gesloten. Huurders die problemen willen melden, die zijn ontstaan door het huurbeleid, kunnen terecht op een nieuw meldpunt: http://actiehuuralarm.nl/meldpunt/

Zie ook:

belangenbehartiging
betaalbaarheid
inkomensafhankelijke huurverhoging

De Woonbond is er voor huurders en hun organisaties!

Word nu lid en profiteer van alle voordelen