Belangenbehartiger
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenParticuliere huurders in Santpoort-Noord hebben met succes een drastische verhoging van de servicekosten voorkomen. Want als een verhuurder niet kan of wil aantonen waar die extra kosten vandaan komen, hoeven huurders geen hoger voorschot te betalen.
Vastgoedontwikkelaar Dreefbeheer kondigde anderhalf jaar geleden aan dat de vijf huurders van appartementen boven een supermarkt in Santpoort-Noord, 20 euro extra aan servicekosten moesten gaan betalen. Ook wilde Dreefbeheer dat hun huurders met terugwerkende kracht over de voorafgaande jaren bijna 100 euro zouden bijbetalen.
De huurders pikten dat niet zomaar. Zij vonden dat zij met gemiddeld 1500 euro huur per maand wel genoeg geld overmaakten aan hun verhuurder. Zij vroegen Dreefbeheer waar de verhoging van de servicekosten van 50 naar 70 euro (dus met 40 procent) op gebaseerd was. De verhuurder ging niet in op dat verzoek en weigerde verdere informatie te geven.
Wettelijk is echter bepaald dat een verhoging van bijvoorbeeld de servicekosten alleen mogelijk is als er een afrekening wordt verstrekt van werkelijk gemaakte kosten. Een verhuurder heeft zes maanden de tijd (dus tot en met juni) om afrekeningen te verstrekken van het voorafgaande jaar. Daarna kunnen huurders nog bezwaar maken tegen de kostenverhoging.
Zowel in de sociale huursector als in de particuliere huursector moeten verhuurders aantonen dat de extra kosten werkelijk zijn gemaakt. Ze mogen pas worden doorberekend, als daarover een akkoord is met de huurders. Als kosten niet worden aangetoond, hoeven huurders geen hoger voorschot te betalen.
De huurders van de appartementen stuurden gedurende anderhalf jaar protestbrieven naar Dreefbeheer en lieten zich, onder andere door de Woonbond, (juridisch) adviseren. Onlangs bond de verhuurder in. De opgelegde kosten over de voorgaande jaren werden kwijtgescholden. En de servicekosten verhoging werd eerst naar 60 euro, en door de aanhoudende protesten van de huurders, weer op het oude niveau van 50 euro teruggebracht.
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVragen over huren of problemen met je verhuurder? Woonbondleden vragen advies bij de Huurderslijn (020-551 77 55).
Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. Je bestelt ze in onze webwinkel.
webwinkel