Belangenbehartiger
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenDe rechter heeft verhuurder/beheerder Change= op de vingers getikt. Ze mogen geen gedwongen kosten voor het ‘lidmaatschap van een community’ in rekening brengen. De rechter ziet dat als het halen van een ‘onredelijk voordeel’. Daarom moet de verhuurder de kosten terugbetalen aan de huurders.
Volgens Change= heeft de werkende MBO’er maatschappelijk niet dezelfde status als studerende leeftijdsgenoten. De verhuurder wil deze groep tegemoet komen en meer toekomstperspectief bieden door middel van haar ‘community’. Zo wil Change= werkzame jongeren faciliteren “op het kruispunt van werk, wonen, leven, zorg en veiligheid”.
Dat klinkt mooi, maar aspirant-huurders zijn vanwege dit concept verplicht om bij het tekenen van de huurovereenkomst ook een community overeenkomst af te sluiten, waarmee zij tussen €75,- en € 120,- verschuldigd zijn voor het community lidmaatschap, internet in de woning en een interieurpakket. Doordat deze community-kosten nog in rekening werden gebracht bovenop de reguliere huurprijs en servicekosten, zijn de meeste huurders rond de € 800,- per maand kwijt voor een studio van ongeveer 30 m2. Op papier sociale huurwoningen, maar door de bijbehorende kosten toch nog erg duur.
De wet verbiedt de verhuurder om bij het aangaan van een huurovereenkomst een “niet redelijk voordeel” voor zichzelf te bedingen, als daar geen of een verwaarloosbare presentatie tegenover staat. Daarom mag een verhuurder bijvoorbeeld geen hoge contractkosten van een huurder vragen en zijn bemiddelingskosten niet toegestaan.
De rechter oordeelt dat de kosten onredelijk zijn, en dat er zaken dubbel in rekening worden gebracht. Via de reguliere servicekosten betaalden de bewoners al voor het internet, het community team en de inrichting van de algemene ruimtes. Het grootste deel van de zaken uit het interieurpakket en het gebruik van de algemene ruimtes kan niet los in rekening in rekening worden gebracht omdat dit onroerende zaken betreft. De vergoeding voor het gebruik van deze onroerende zaken is al besloten in de kale huurprijs voor woning.
Change= schermt in de rechtszaak ten onrechte met een advies van de Woonbond. Het vastgoedbedrijf claimt dat de Woonbond de community-kosten heeft goedgekeurd. Dat is niet het geval. De Woonbond (het Woonbond Kennis en Adviescentrum of WKA) is in 2018 door Change= gevraagd te kijken naar de servicekosten. De vraag of community-kosten gedwongen in rekening gebracht kunnen worden is daarbij helemaal niet aan de orde gekomen, en is dan ook geen onderdeel van het gevraagde advies. De Woonbond is het met de rechter eens dat het gedwongen in rekening brengen van extra diensten bij de huur van een woning een onredelijk voordeel is.
In het advies is wél aangegeven dat veel zaken die door Change= als community kosten werden genoemd, eigenlijk onder de normale huur of servicekosten horen te vallen. Of er aanvullende diensten aangeboden kunnen worden die daar buiten vallen, hangt dan van de precieze invulling van die diensten af. De uitspraak van de rechter maakt duidelijk dat Change= die invulling niet heeft gegeven. De Woonbond heeft daarbij ook aangegeven dat zaken niet dubbel in rekening kunnen worden gebracht, maar ook dit heeft Change= wel gedaan blijkt uit de uitspraak van de rechter. Kortom, Change= wappert onterecht met dit rapport als argumentatie voor hun community-kosten. In het rapport zijn de wettelijke normen voor servicekosten uitgelegd en zijn meermaals kritische kanttekeningen gezet bij zaken die zij onder community-kosten willen scharen. Het verplichtende karakter is destijds helemaal niet aan de orde geweest.
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVragen over huren of problemen met je verhuurder? Woonbondleden vragen advies bij de Huurderslijn (020-551 77 55).
Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. Je bestelt ze in onze webwinkel.
webwinkel