Belangenbehartiger
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenAankomende studenten zoeken deze weken massaal weer een kamer. Voor veel van hen is het de eerste keer dat ze zelf woonruimte huren.
Maar waar moet je op letten als kersverse huurder? De Woonbond zet enkele tips op een rijtje.
Voor kamers geldt een maximaal toegestane huurprijs. Met een puntensysteem wordt de kwaliteit van de kamer omgerekend naar de maximaal toegestane huurprijs voor die kamer. Als de huurprijs te hoog is kan via de huurcommissie huurverlaging worden afgedwongen. Op de website van de huurcommissie kun je de maximale huurprijs van een kamer controleren. Voor zelfstandige woonruimte is er een apart puntensysteem.
Veel studenten vinden een kamer via een huurmakelaar. Huurmakelaars mogen geen bemiddelingskosten vragen aan woningzoekenden, wanneer de makelaar feitelijk voor de verhuurder werkt. Ook onder een andere naam (zoals kosten huurder, administratiekosten, renting fee) mag dit niet. Als het gaat om een bedrag dat de woningzoekende betaalt om via de makelaar de kamer te huren, gaat het om bemiddeling. Je kunt proberen dit te omzeilen door zelf direct contact op te nemen met de verhuurder. Heb je onrechtmatig bemiddelingskosten betaald? Doe onze check bemiddelingskosten en kijk of je de kosten terug kunt vorderen.
Er zijn verschillende soorten huurcontracten. Er wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van tijdelijke contracten. Het is goed om te weten wat je rechten zijn bij het contract dat je aangaat. Lees er meer over in ons dossier tijdelijk huren.
Veel studenten wonen antikraak. Het is goed je te beseffen dat antikraak geen huur is. Juridisch gezien gaat het hier om een gebruiksovereenkomst. Dat betekent dat je geen huurbescherming hebt. Je kunt dus zonder enige reden uitgezet worden. Omdat het geen huur betreft, mag er ook geen huurprijs als vergoeding worden gevraagd. Er kan alleen een onkostenvergoeding voor bijvoorbeeld gas, water en licht worden gevraagd.
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVragen over huren of problemen met je verhuurder? Woonbondleden vragen advies bij de Huurderslijn (020-551 77 55).
Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. Je bestelt ze in onze webwinkel.
webwinkel