Verhuurder Camelot moet huurders terugbetalen

11 april 2019

Verhuurder Camelot moet tien huurders van het WASA-complex in Amsterdam ruim 300 euro terugbetalen wegens onterecht in rekening gebrachte kosten. Dat heeft de Amsterdamse kantonrechter onlangs bepaald.

Rechtszaak woning

Het gaat om € 202,50 voor de toegang tot de digitale portal ‘MyCastle’ van Camelot, plus € 100,- schoonmaakkosten. De bewoners spanden met hulp van !WOON, die in Amsterdam bewoners ondersteunt, een proefprocedure aan omdat ze vonden dat het in hun ogen om verkapte contractskosten gaat. En daarvan oordeelde de Hoge Raad eerder dat deze niet zijn toegestaan.

Onredelijk voordeel

De rechtbank geeft de huurders gelijk omdat er sprake is van ‘onredelijk voordeel’ voor Camelot. ‘De kantonrechter is van oordeel dat genoemde kosten uitsluitend dan wel in overwegende mate het belang van Camelot Beheer als verhuurder dienen. Zij worden geacht inherent te zijn aan de normale woningexploitatie en dienen derhalve uit de huurprijs bestreden te worden. Daarom mogen zij niet afzonderlijk aan de huurder in rekening gebracht worden.’

Schoonmaakkosten

Dit geldt ook voor de schoonmaakkosten. ‘De keuze van Camelot Beheer om na vertrek van de huurder de woning en de zich daarin bevindende inboedel professioneel te laten reinigen is een wens van Camelot, waarvoor zij de kosten dient te dragen’, aldus het vonnis van de kantonrechter.

Opstartkosten

Ondanks de uitspraak van de kantonrechter, bleek uit onderzoek van de Amsterdamse tv-zender AT5 dat Camelot in een advertentie op 8 april nog steeds deze kosten in rekening brengt, zij het nu onder de naam ‘diverse opstartkosten’. Tegenover AT5 noemde Camelot-directeur Allard Jaring de naamsverandering ‘toeval’. Hij zegde toe de kosten niet meer door te berekenen. ‘De website is nog niet aangepast’, luidde zijn verklaring. Hij waarschuwde wel dat de uitspraak kan betekenen dat de huren zullen stijgen.

Ruim 1700 andere huurders

Jaring gaf ook aan dat de andere 1740 Camelot-huurders in principe niets terugkrijgen, hoewel ze dezelfde kosten hebben betaald. ‘Ik begrijp dat Camelot niet staat te springen om al die huurders door het hele land te betalen, want dit gaat om een paar ton. Maar als je op een andere plek huurt en dit hebt betaald, mag je het ook terugvragen’, aldus Gert Jan Bakker, consulent bij !WOON. Op de website van !WOON staat een voorbeeldbrief die huurders naar Camelot kunnen sturen met het verzoek om terugbetaling.   

antikraak
bemiddelingskosten
commerciële verhuur
rechtszaak

De Woonbond is er voor huurders en hun organisaties!

Word nu lid en profiteer van alle voordelen