Belangenbehartiger
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenSamen met woningcorporaties vroegen we de afgelopen weken met de campagne #ikwileenhuis aandacht voor de wooncrisis.
Het regende de afgelopen tijd meldingen van mensen die geen betaalbare huurwoningen kunnen vinden. De Woonbond bekeek de 722 meldingen die op ons Meldpunt Huuralarm werden gedaan over het tekort aan betaalbare huurwoningen.
Van Oldambt in het hoge noorden tot ten zuiden van Maastricht: de meldingen zijn afkomstig van woningzoekenden uit het hele land. De Randstad is wel oververtegenwoordigd: ongeveer de helft van de melders woont in Noord-Holland of Zuid-Holland. De top-5 van gemeenten met de meeste meldingen:
De redenen voor het zoeken van een nieuwe huurwoning zijn zeer uiteenlopend. De top drie vaakst genoemde redenen:
Maar ook gezinsuitbreiding (10%) of een relatiebreuk (10%) zijn veel genoemde redenen voor het zoeken van een woning. Voor 125 melders geldt dat zij op dit moment niet huren. Zij wonen nog bij hun ouders, een ex-partner of vriend(in), zijn dakloos, wonen antikraak of willen van koop naar huur.
We vroegen welke belemmeringen melders ervaren bij hun zoektocht naar een (nieuwe) woning. Het gebrek aan betaalbaar aanbod stond op 1. Maar liefst 63% van de melders ervaart dit als belangrijk knelpunt. De volledige lijst:
Het tekort aan betaalbare huurwoningen brengt mensen van jong tot oud in de problemen. Krap een derde van de melders is jonger dan 35. Ruim 20% is tussen de 35 en 45, en nog eens 20% tussen de 45 en 55. Ruim een kwart van de melders is ouder: 14 % tussen de 55 en 65 en bijna 12% 65-plus, 44% van de melders zoekt een woning voor een eenpersoonshuishouden, 22% voor een eenoudergezin, 19% voor een meerpersoonshuishouden zonderen kind(eren) en 15% voor een meerpersoonshuishouden met kind(eren).
43% van de melders heeft een inkomen dat recht geeft op huurtoeslag. Voor 28% van de melders is het inkomen lager dan € 35.000, maar te hoog om toeslag te kunnen krijgen. 17% van de melders heeft een inkomen tussen € 35.000 en € 44.000. De resterende 12% heeft een inkomen dat daar iets boven ligt of gaf geen antwoord op de vraag over de inkomenscategorie. Een aanzienlijk deel van de melders woont op dit moment duurder dan ze kunnen betalen. 42% betaalt meer dan €700. Een kwart van de melders met een inkomen dat recht geeft op huurtoeslag laat weten dat hun woning duurder is dan €700. Nogal eens gaat het hier om woningen waarvoor toeslag niet mogelijk is.
Gevraagd naar de prijsklasse waarin melders zoeken antwoordde 13 % naar woningen te zoeken die goedkoper zijn dan € 500. Ruim een derde zoekt tot € 600, nog eens een derde tot € 700. 14% is bereid of in staat om maximaal € 800 te betalen en 6% zoekt (ook) naar woningen met een hogere huur. Veel melders staan al jaren ingeschreven voor een (nieuwe) sociale huurwoning en zijn ook al jaren actief op zoek. Ruim een derde van de melders is al langer dan 8 jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning. 4.5% staat niet ingeschreven. Zij zijn niet in de sociale sector op zoek. Ruim een kwart van alle melders is al langer dan 4 jaar actief op zoek naar een woning. Daarmee wordt bedoeld dat ze regelmatig reageren op vrijkomende sociale huurwoningen van een woningcorporatie. Of dat ze in de particuliere sector actieve pogingen ondernemen om aan een (nieuwe) woning te komen.
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVragen over huren of problemen met je verhuurder? Woonbondleden vragen advies bij de Huurderslijn (020-551 77 55).
Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. Je bestelt ze in onze webwinkel.
webwinkel