Onderzoek in opdracht
De afdeling onderzoek van de Woonbond doet onderzoek in opdracht van huurdersorganisaties, bewonerscommissies en woningcorporaties.
Wij zijn gespecialiseerd in onderzoek over wonen, daarin staat de huurder centraal. De kern van ons werk is de beleving van huurders in kaart brengen en weten wat er echt leeft onder huurders. We voeren verschillende soorten onderzoek uit, zoals woonwensonderzoeken, achterbanraadplegingen, het werven van bestuursleden en draagvlakmetingen.
Hoe kunnen we jouw organisatie verder helpen? Wil je meer informatie of heb je vragen? Of een offerte op maat ontvangen? Stuur een e-mail naar onderzoek@woonbond.nl en we nemen contact met je op!
Onze onderzoeken
De achterbanraadpleging draait om verzamelen en analyseren van de meningen van de bewoners.
De Woonbond vindt het belangrijk huurders te betrekken in de besluitvorming. We hechten hierom een groot belang aan het uitvoeren van onderzoek waarbij huurders rechtstreeks wordt gevraagd naar hun beleving, zorgen en behoeften. Bij sloop- of renovatietrajecten is er sprake van plannen die een grote invloed hebben op de huurders. Om te weten wat huurders van plannen vinden en welke zorgen en wensen zij hebben moet aan alle huurders hun mening gevraagd worden. Bij een traject rondom sloop- en renovatie zijn meerdere momenten geschikt voor een bevraging van de huurders:
- wanneer wordt aangekondigd dat plannen worden gemaakt;
- bij een aanvraag voor een gekwalificeerd advies over het sociaal plan;
- na afloop, als evaluatie van het traject.
Enerzijds zodat huurders de kans krijgen hun mening te geven. Anderzijds zodat partijen die beslissen over de plannen een geluid te horen krijgen waar ze niet om heen kunnen. In onze aanpak houden we hier rekening mee en streven zo een zo hoog mogelijk respons na. Dit type onderzoek doen we door huurders een vragenlijst af te nemen op de volgende manieren:
- op papier
- online (QR-code)
- face-to-face
- telefonisch
Hoe ervaren de bewoners de woning? Dit is een vraag die naar boven komt bij de planvormging voor aanpassingen van huurwoningen. De Woonbond hecht een groot belang aan het uitvoeren van onderzoek waarbij huurders rechtstreeks wordt gevraagd naar hun beleving, zorgen en behoeften. Uit onderzoek blijkt dat bewoners vroeg in dit proces betrekken helpt bij de tevredenheid van bewoners over de aanpassingen van en in de woning. Daarom is het goed om de bewoners te vragen naar hoe ze de woning nu beleven en waar ze eventuele verbeteringen zien. Het uitvoeren van een woonwensenonderzoek is voor zowel huurders als de verhuurder een essentiële stap.
Dit type onderzoek doen we door huurders een vragenlijst af te nemen op de volgende manieren:
- op papier
- online (QR-code)
- face-to-face
- telefonisch
Het is voor huurorganisaties de laatste jaren steeds moeilijker om (actieve) leden te werven. Leden die bijvoorbeeld mee willen denken en af en toe mee willen doen aan een werkgroep, maar ook bestuursleden.
Door middel van onderzoek vragen we bewoners of ze een bijdrage willen leveren aan de huurdersorganisatie. Dit kan zijn door deel te nemen aan een werkgroep of thema-bijeenkomst maar ook als vrijwilliger of bestuurslid. Dit type onderzoek levert gemiddeld een tiental namen op van bewoners die interesse hebben in een actieve rol bij de huurdersorganisatie.
Voor huurdersorganisaties voeren we ook onderzoeken uit die gaan over een specifiek thema. Over de volgende thema’s wordt vaker onderzoek gedaan.
- Betaalbaarheid
- Beschikbaarheid
- Woningkwaliteit
- Leefomgeving
- Energie en verduurzaming
- Tevredenheid over verhuurder
Renovaties kunnen veel impact hebben op het leven van huurders. Daarom is het nodig om daar goede afspraken over te maken waar de meeste huurders achter staan. Daarvoor is het wettelijk instemmingsrecht voor huurders in het leven geroepen. Het instemmingsrecht bepaalt dat een renovatievoorstel van een verhuurder redelijk is als meer dan 70% van de huurders instemt.
Bij het uitvragen van het draagvlak ondersteunt de Woonbond als onafhankelijke partij. Hoe we dit doen? We sturen alle bewoners een stembiljet toe. Dit stembiljet sturen bewoners kosteloos terug naar de Woonbond. Om een hoge respons te behalen zetten we ook andere methoden in, zoals face-to-face bewoners informeren en bewoners nabellen. Als de sluitingsdatum van de meting is geweest tellen we stemmen.