Stappenplan Energiebesparing

1 februari 2016
Stappenplan

Je wilt een lagere energierekening en comfortabeler wonen, maar weet niet waar te beginnen en wat er mogelijk is? Volg dit stappenplan naar een energiezuinige huurwoning.

Stap 1

Zoek steun bij andere bewoners

Samen sta je sterker! Vraag andere bewoners of zij ook energiezuiniger willen wonen. Plaats een oproep, ga persoonlijk de deuren langs of stuur een brief/e-mail met een enquête rond. Is er een bewonerscommissie actief waarvan je de leden nog niet kent? Leg contact met hen en trek samen op. Inventariseer:

  • Is een hoge energierekening de belangrijkste klacht of spelen ook tocht, vocht of de ventilatie een rol?
  • Zijn er andere klachten of wensen?
  • Aan welke energiebesparende maatregelen is behoefte?
  • Hebben bewoners zelf al maatregelen genomen? Zo ja, welke?
  • Wat is het energielabel / de energieprestatie-index van de woningen?

Stap 2

Neem contact op met de verhuurder

Neem contact op met je verhuurder. Misschien zijn er al plannen om de woningen te verbeteren in het kader van energiebeleid of het meerjarenonderhoudsplan.  Op de volgende vragen moet je verhuurder antwoord kunnen geven:

  • Welke plannen zijn er gemaakt voor de woningen?
  • Wanneer is het eerstvolgende moment van onderhoud?
  • Is de verhuurder bereid energiebesparende maatregelen in deze woningen toe te passen?
  • Is er een overzicht van het energielabel / de energieprestatie-index van alle woningen in het complex?
  • Wordt bij projecten ook via de netbeheerder informatie verzameld over het werkelijke energieverbruik? (met respectering van privacy)
  • Is er nader onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor energiebesparing, zoals een EPA maatwerkadvies? Zo ja, welke maatregelen zijn verkend?

Stap 3

Onderzoek welke maatregelen het meeste winst opleveren

Dit kun je doen door de Energiebus van de Woonbond in te schakelen. Een deskundige van de Woonbond kan in één dag een zeer goede indruk krijgen van de maatregelen die in jullie complex nodig of nuttig zijn. Ook kan de Woonbond een schatting geven van de energiebesparing die dit oplevert.  Hier wordt een rapport van gemaakt, dat op de dag van het busbezoek aan je verhuurder wordt overhandigd.

Heeft je verhuurder zelf al plannen ontwikkeld? Dan kun je daarover een 'second opinion' (tweede mening) vragen bij de Woonbond. Daarmee laat je de plannen van je verhuurder beoordelen door een energiespecialist met verstand van het bewonersbelang.

Stap 4

Organiseer een bewonersavond

Je hebt nu genoeg informatie verzameld om alle bewoners in het complex te kunnen informeren over de mogelijkheden. Organiseer een bewonersavond waarbij de verhuurder ook aanwezig is, om de volgende vragen te bespreken:

  • Komen de plannen overeen met de verwachtingen van huurders?
  • Zijn bewoners bereid om een huurverhoging te betalen voor verbeteringen die leiden tot energiebesparing?

Op verzoek kan de Woonbond een bijdrage verzorgen aan deze bewonersavond. Bijvoorbeeld door meer te vertellen over de noodzaak van energiebesparing of door de resultaten van het Energiebusbezoek en/of de second opinion toe te lichten.

Stap 5

Maak afspraken met de verhuurder

Nu is het moment gekomen om concrete afspraken te maken met je verhuurder, ook over een eventuele huurstijging. De Woonbond kan helpen om ervoor te zorgen dat dit proces goed loopt en dat iedereen zich aan de afspraken gaat houden. In het overleg met je verhuurder kan aan de orde komen:

  • Voor welke maatregelen wordt gekozen en waarom?
  • Wat levert dit op aan energiebesparing en hoe is deze energiebesparing berekend?
  • Wat wordt er gedaan om na de renovatie een gezond binnenklimaat te garanderen (ventilatie, vocht)?
  • Hoe wordt de huurverhoging berekend?
  • Wordt er gewerkt met de woonlastenwaarborg?
  • Wat is de planning van de werkzaamheden?
  • Hoe worden bewoners ontzorgd tijdens de uitvoering van werkzaamheden?
  • Hoe wordt de bewonerscommissie ondersteund?
energiebesparing

De Woonbond is er voor huurders en hun organisaties!

Word nu lid en profiteer van alle voordelen