Meteen naar de content

Een borg of bankgarantie, mag dat nog?

Huren en recht "De verhuurder van mijn nieuwe woning vraagt een waarborgsom. Mag dat nog? En wat kan ik doen als ik de waarborgsom veel te hoog vindt?"

Jawel, de verhuurder mag een waarborgsom vragen. Het is een bedrag dat je bij het begin van de huurovereenkomst aan de verhuurder betaalt. Betaal een waarborgsom altijd per bank of getekende kwitantie, zodat je het bestaan ervan kunt bewijzen. Onder normale omstandigheden moet de verhuurder de waarborgsom bij het einde van de huur natuurlijk aan jou terugbetalen.

Wat is een waarborgsom?

De waarborgsom is een garantiebedrag voor het geval de huurder aan het einde van de huur schade aan het huis heeft aangericht of huurachterstand heeft opgelopen. Met de waarborgsom kan de verhuurder dan de schade herstellen of de huurachterstand verrekenen.

Hoe hoog?

De waarborgsom mag niet onredelijk hoog zijn. Heb je het huurcontract na 1 juli 2023 getekend? Dan mag de waarborgsom maximaal twee maanden kale huur zijn. Voor contracten afgesloten vóór 1 juli 2023 is dat maximaal drie maanden kale huur. Dat heeft de rechter bepaald.

Sinds 1 juli 2023 gelden er wettelijke regels voor de hoogte van een waarborgsom. Zie Artikel 261b Burgerlijk Wetboek Boek 7

Rente

De verhuurder is niet verplicht om rente over de waarborgsom te betalen. Maar niets let je om bij je verhuurder aan te dringen op rente over de waarborgsom. Laat deze rente vastleggen in het huurcontract. Spreek daarbij ook af wanneer de rente wordt uitbetaald.

Bankgarantie

Sommige verhuurders vragen een bankgarantie in plaats van een waarborgsom. Dat mag, al komt het in de praktijk bijna niet voor. De verhuurder kan de bankgarantie aanspreken als de huurder bij verhuizing huurachterstand heeft opgelopen of de woning beschadigd achterlaat. Een bankgarantie heeft als nadeel dat er voor de huurder jaarlijks administratiekosten aan verbonden zijn en dat er ook geen rente over kan worden bedongen. Als je het bedrag zolang kunt missen, is een waarborgsom aan te bevelen boven een bankgarantie.

Gewijzigd: 30 november 2023
Deze informatie kan verouderd zijn of niet gelden voor jouw situatie. Als Woonbondlid kun je voor persoonlijk advies met de Huurderslijn bellen. Of inloggen en online een vraag stellen.