Belangenbehartiger
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
Successen"De verhuurder van mijn nieuwe woning vraagt een waarborgsom. Mag dat nog? En wat kan ik doen als ik de waarborgsom veel te hoog vindt?"
Jawel, de verhuurder mag een waarborgsom vragen. Het is een bedrag dat je bij het begin van de huurovereenkomst aan de verhuurder betaalt. Betaal een waarborgsom altijd per bank of getekende kwitantie, zodat je het bestaan ervan kunt bewijzen. Onder normale omstandigheden moet de verhuurder de waarborgsom bij het einde van de huur natuurlijk aan jou terugbetalen.
De waarborgsom is een garantiebedrag voor het geval de huurder aan het einde van de huur schade aan het huis heeft aangericht of huurachterstand heeft opgelopen. Met de waarborgsom kan de verhuurder dan de schade herstellen of de huurachterstand verrekenen.
De waarborgsom mag niet onredelijk hoog zijn. Helaas is de hoogte van de waarborgsom niet wettelijk geregeld. Eén- tot tweemaal de maandhuur wordt door de meeste rechters als norm aangehouden. Een enkele rechter accepteert een waarborgsom van driemaal de maandhuur.
De verhuurder is niet verplicht om rente over de waarborgsom te betalen. Maar niets let u om bij uw verhuurder aan te dringen op rente over de waarborgsom. Laat deze rente vastleggen in het huurcontract. Spreek daarbij ook af wanneer de rente wordt uitbetaald.
Sommige verhuurders vragen een bankgarantie in plaats van een waarborgsom. Dat mag, al komt het in de praktijk bijna niet voor. De verhuurder kan de bankgarantie aanspreken als de huurder bij verhuizing huurachterstand heeft opgelopen of de woning beschadigd achterlaat. Een bankgarantie heeft als nadeel dat er voor de huurder jaarlijks administratiekosten aan verbonden zijn en dat er ook geen rente over kan worden bedongen. Als je het bedrag zolang kunt missen, is een waarborgsom aan te bevelen boven een bankgarantie.
Informatie uit deze vraagbaak kan verouderen of niet van toepassing zijn op jouw persoonlijke situatie.
Voor een actueel en persoonlijk advies kun je (lid worden en) bellen met de Huurderslijn.
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVragen over huren of problemen met je verhuurder? Woonbondleden vragen advies bij de Huurderslijn (020-551 77 55).
Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. Je bestelt ze in onze webwinkel.
webwinkel