Een borg of bankgarantie, mag dat nog?

De verhuurder van mijn nieuwe woning vraagt een waarborgsom. Mag dat nog? En wat kan ik doen als ik de waarborgsom veel te hoog vindt?

Waarborgsom

Antwoord

Jawel, de verhuurder mag een waarborgsom vragen. Het is een bedrag dat je bij het begin van de huurovereenkomst aan de verhuurder betaalt. Betaal een waarborgsom altijd per bank of getekende kwitantie, zodat je het bestaan ervan kunt bewijzen. Onder normale omstandigheden moet de verhuurder de waarborgsom bij het einde van de huur natuurlijk aan jou terugbetalen.

Wat is een waarborgsom?

De waarborgsom is een garantiebedrag voor het geval de huurder aan het einde van de huur schade aan het huis heeft aangericht of huurachterstand heeft opgelopen. Met de waarborgsom kan de verhuurder dan de schade herstellen of de huurachterstand verrekenen.

Hoe hoog?

De waarborgsom mag niet onredelijk hoog zijn. Helaas is de hoogte van de waarborgsom niet wettelijk geregeld. Eén- tot tweemaal de maandhuur wordt door de meeste rechters als norm aangehouden. Een enkele rechter accepteert een waarborgsom van driemaal de maandhuur.

Rente

De verhuurder is niet verplicht om rente over de waarborgsom te betalen. Maar niets let u om bij uw verhuurder aan te dringen op rente over de waarborgsom. Laat deze rente vastleggen in het huurcontract. Spreek daarbij ook af wanneer de rente wordt uitbetaald.

Bankgarantie

Sommige verhuurders vragen een bankgarantie in plaats van een waarborgsom. Dat mag, al komt het in de praktijk bijna niet voor. De verhuurder kan de bankgarantie aanspreken als de huurder bij verhuizing huurachterstand heeft opgelopen of de woning beschadigd achterlaat. Een bankgarantie heeft als nadeel dat er voor de huurder jaarlijks administratiekosten aan verbonden zijn en dat er ook geen rente over kan worden bedongen. Als je het bedrag zolang kunt missen, is een waarborgsom aan te bevelen boven een bankgarantie.

 

Informatie uit deze vraagbaak kan verouderen of niet van toepassing zijn op jouw persoonlijke situatie.

Voor een actueel en persoonlijk advies kun je (lid worden en) bellen met de Huurderslijn.

publicatiedatum21 november 2022
waarborgsom

Verder advies nodig?

Bel de Huurderslijn
020-5517755

  • Persoonlijk & actueel advies voor leden
  • ma t/m do: 10 - 13 uur
    dinsdag ook 18.30 - 20 uur

De Woonbond is er voor huurders en hun organisaties!

Word nu lid en profiteer van alle voordelen