Kunnen we de huurverhoging weigeren vanwege onderhoudsklachten?

​Wij hebben van de verhuurder de brief over de huurverhoging per 1 juli gekregen. Daar willen we bezwaar tegen maken omdat er van alles aan het huis mankeert, terwijl de verhuurder daar niets aan doet. De intercom doet het niet, het dak lekt al jaren op een paar plaatsen, we hebben de beloofde thermostaatkranen nog steeds niet, er zijn vochtplekken in huis en het buitenschilderwerk is slecht. Dan is een huurverhoging toch niet redelijk?

Achterstallig verfwerk

Antwoord

Wij kunnen ons goed voorstellen dat u er zo over denkt, maar wettelijk is het niet mogelijk bezwaar te maken tegen de jaarlijkse huurverhoging vanwege onderhoudsgebreken aan de woning.

Tot 1999 andere regels

Lang geleden, om precies te zijn tot 1999, kon dat wel, maar toen is aan die mogelijkheid een eind gemaakt. Een belangrijk bezwaar van deze ‘oude’ methode was dat huurders moesten wachten tot de jaarlijkse huurverhoging om actie te kunnen ondernemen tegen onderhoudsklachten die door de verhuurder niet werden verholpen.

Huurverlagingsprocedure wegens gebreken

In plaats van het jaarlijkse bezwaar tegen de huurverhoging wegens onderhoudsgebreken is er nu, inmiddels dus al vele jaren, de – enige - mogelijkheid om elk moment van het jaar een huurverlagingsprocedure bij de Huurcommissie te starten als de verhuurder het onderhoud aan de woning niet in orde wil maken.

Gebreken eerst schriftelijk melden

Voorwaarde om deze procedure te kunnen starten is dat u de gebreken schriftelijk bij de verhuurder heeft gemeld en dat tussen die brief aan de verhuurder en het moment dat u de procedure bij de Huurcommissie start, minstens zes weken zijn verstreken, maar niet meer dan zes maanden. Is dat laatste wel zo, dan moet u de gebreken eerst opnieuw schriftelijk melden.

Huurverlaging tot gebreken zijn verholpen

Als de gebreken (zeer) ernstig zijn zal de Huurcommissie de huur verlagen tot 20%, 30% of 40% van de huur die u op dit moment betaalt. Deze huurverlaging blijft van kracht tot de verhuurder de gebreken afdoende heeft verholpen. In de tussentijd hoeft u ook de jaarlijkse huurverhoging niet te betalen. Als u die toch krijgt aangezegd kunt u daar met succes bezwaar tegen maken.

Informatie uit deze vraagbaak kan verouderen of niet van toepassing zijn op uw persoonlijke situatie.

Voor een actueel en persoonlijk advies kunt u (lid worden en) bellen met de Huurderslijn.

publicatiedatum20 juli 2015
gebreken
huurcommissie
jaarlijkse huurverhoging

De Woonbond is er voor huurders en hun organisaties!

Word nu lid en profiteer van alle voordelen