Wat kan ik verwachten als ik de huur niet betaal?

Huren en geld "Het lukt mij deze maand helaas niet om de huur te betalen. Wat kan ik nu verwachten?"

Dat je de huur betaalt is de belangrijkste verplichting die je als huurder hebt. In sommige huurovereenkomst wordt zelfs een boete overeengekomen als je die verplichting niet nakomt.

Wanbetaling

Heb je een grote huurachterstand of betaal je -ondanks aanmaningen van je verhuurder- de huur vaak te laat? Dan is er sprake van ‘wanbetaling’. Dat wil zeggen dat je ernstig tekortschiet in de verplichting die je ten opzichte van je verhuurder hebt. Betaal je heel zelden te laat, of gaat het om een kleine huurachterstand? Dan is het (nog) geen wanbetaling. Je betalingsverleden speelt bij eventuele beoordeling door de rechter wel een rol.

Als je voor het eerst een maand achterloopt met de huur, dan zal je verhuurder waarschijnlijk een aanmaning sturen. Maar is er (nog) niet direct een reden om een incasso- of zelfs een ontruimingsprocedure te starten.

Van aanmaning tot ontruiming

Loopt de huurachterstand op of betaal je de huur structureel te laat? Dan komt de zaak anders te liggen. Bij ernstige wanbetaling kan je verhuurder ontbinding van de huurovereenkomst en ontruiming van de woning vorderen. Om deze vordering toe te wijzen moet de rechter de tekortkoming wel ernstig genoeg vinden om ontbinding te rechtvaardigen. Afhankelijk van de omstandigheden kan twee à drie maanden huurachterstand ernstig genoeg zijn om de rechter tot ontbinding van de huurovereenkomst te laten besluiten.

Zoek tijdig hulp bij betalingsproblemen

Wil je voorkomen dat het zover komt, zoek dan tijdig hulp bij het oplossen van je betalingsproblemen. In veel gemeenten zijn kredietbanken of stadsbanken actief, die aan schuldhulpverlening doen. Ook sociaal raadslieden of maatschappelijk werkenden in je woonplaats kunnen helpen. Tenslotte zijn professionele verhuurders soms bereid tot uitstel van betaling, onder de voorwaarde dat je een schuldhulpverleningstraject doorloopt.

Gewijzigd: 22 september 2023
Deze informatie kan verouderd zijn of niet gelden voor jouw situatie. Als Woonbondlid kun je voor persoonlijk advies met de Huurderslijn bellen. Of inloggen en online een vraag stellen.