Moet ik onderhoudsklachten schriftelijk melden?

Is het noodzakelijk dat ik onderhoudsklachten schriftelijk (per brief of e-mail) meld? Of volstaat een telefoontje ook?

Vrouw bestudeert brief

Antwoord

Het is zeer verstandig om eventuele gebreken of achterstallig onderhoud aan de woning altijd schriftelijk te melden, dus via e-mail of per brief.  Als een verhuurder blijft weigeren en juridische stappen nodig zijn moet u later namelijk kunnen bewijzen dat u geklaagd heeft. Van een telefonische melding kan door de verhuurder worden gezegd dat hij zich daar niets meer van kan herinneren. Voor alle juridische procedures die u kunt voeren om uw verhuurder te dwingen het onderhoud uit te voeren, is vereist dat u schriftelijk kunt aantonen om welke onderhoudsklachten het gaat. Ook kunt u bijvoorbeeld de huurverlagingsprocedure bij de huurcommissie pas starten als er zes weken zijn verstreken vanaf de schriftelijke melding van de onderhoudsklacht(en). Het laten aantekenen van uw brief is niet wettelijk verplicht, maar is natuurlijk wel handig als u denkt dat uw verhuurder zal ontkennen dat hij uw brief heeft ontvangen.

Maak van uw schriftelijke melding ook altijd een kopie en bewaar deze zorgvuldig in uw dossier.

Informatie uit deze vraagbaak kan verouderen of niet van toepassing zijn op uw persoonlijke situatie.

Voor een actueel en persoonlijk advies kunt u (lid worden en) bellen met de Huurderslijn.

publicatiedatum20 juli 2015
gebreken
onderhoud

De Woonbond is er voor huurders en hun organisaties!

Word nu lid en profiteer van alle voordelen