Meteen naar de content

Moeten wij vervanging van kapotte lampen betalen?

Huren en geld "Ik woon in een appartementencomplex van een woningcorporatie. Op de afrekening van de servicekosten staat een bedrag voor vervanging van lampen in de openbare ruimtes van € 6,- per maand. Mag dat? Moeten wij de vervanging van de lampen die stuk gaan betalen?"

Ja, maar alleen schriftelijk met de verhuurder is overeengekomen dat er servicekosten zijn voor vervangen van kapotte verlichting in de gemeenschappelijke ruimten.

Meestal in huurcontract

Meestal is deze ‘service’ opgenomen in het huurcontract. Je hebt met de verhuurder dan natuurlijk niet echt kunnen bespreken of je deze dienstverlening wel wilde. In feite komt het erop neer dat je dit – net als de overige servicekosten – erbij moest nemen toen je de woning ging huren. Toch wordt dit gezien als ‘overeengekomen service’, waarvoor je de verhuurder vervolgens maandelijks een voorschot moet betalen. Voor de vervanging van lampen in dit geval dus € 6,- per maand.

Kleine herstelkosten voor rekening huurder

Elektriciteitsverbruik van de verlichting van gemeenschappelijke ruimten (galerijen, hal, bergingen, buitenverlichting en dergelijke) mag aan de gezamenlijke huurders worden doorberekend. Dit geldt ook voor vervangingskosten van lampen of tl-buizen die stuk gaan en voor kleine reparaties aan deze verlichting.

Grote herstelkosten voor rekening verhuurder

Kosten van vervangen van de armaturen, van herstel van de installatie of van schade door vandalisme – als de kosten niet op de dader(s) zijn te verhalen – komen echter voor rekening van de verhuurder.

Regels servicekosten

Uiteraard geldt ook voor deze servicekostenpost dat de verhuurder die jaarlijks met de huurder(s) dient af te rekenen, dat de huurder inzage kan vragen in de onderliggende rekeningen en dat een geschil aan de huurcommissie en/of de rechter kan worden voorgelegd.

Gewijzigd: 26 september 2023
Deze informatie kan verouderd zijn of niet gelden voor jouw situatie. Als Woonbondlid kun je voor persoonlijk advies met de Huurderslijn bellen. Of inloggen en online een vraag stellen.