Moeten wij de vervanging van kapotte lampen betalen?

​Ik heb een vraag waar ik nergens een antwoord op kan vinden of krijgen. Het is namelijk zo: ik woon in een appartementencomplex van een woningcorporatie. Nu staat op de afrekening van de servicekosten een bedrag voor vervanging van lampen in de openbare ruimtes van € 6,- per maand. Mag dat? Moeten wij de vervanging van de lampen die stuk gaan betalen?

Kapotte en nieuwe halogeenverlichting

Antwoord

Ja, maar alleen als u in uw huurcontract of op een andere manier schriftelijk met de verhuurder overeen bent gekomen dat u servicekosten in rekening worden gebracht voor het vervangen van kapotte verlichting in de gemeenschappelijke ruimten.

Meestal is deze ‘service’ opgenomen in het huurcontract. U heeft met de verhuurder dan natuurlijk niet echt kunnen bespreken of u deze dienstverlening wel wilde. In feite komt het erop neer dat u dit – net als de overige servicekosten - erbij moest nemen toen u de woning ging huren. Niettemin wordt dit toch gezien als ‘overeengekomen’ service, waarvoor u de verhuurder vervolgens maandelijks een voorschot moet betalen, voor de vervanging van de lampen in dit geval dus € 6,- per maand.

Het elektriciteitsverbruik van de verlichting van gemeenschappelijke ruimten (galerijen, hal, bergingen, buitenverlichting en dergelijke) mag aan de gezamenlijke huurders worden doorberekend. Dit geldt ook voor de vervangingskosten van lampen of tl-buizen die stuk gaan en voor kleine reparaties aan deze verlichting.

Grote herstelkosten voor rekening verhuurder

De kosten van het vervangen van de armaturen, van herstel van de installatie of van schade door vandalisme – als de kosten niet op de dader(s) zijn te verhalen - komen echter voor rekening van de verhuurder.

Regels servicekosten

Uiteraard geldt ook voor deze servicekostenpost dat de verhuurder die jaarlijks met de huurder(s) dient af te rekenen, dat de huurder inzage kan vragen in de onderliggende rekeningen en dat een geschil aan de huurcommissie en/of de rechter kan worden voorgelegd.

Informatie uit deze vraagbaak kan verouderen of niet van toepassing zijn op uw persoonlijke situatie.

Voor een actueel en persoonlijk advies kunt u (lid worden en) bellen met de Huurderslijn.

publicatiedatum9 juni 2011
servicekosten

Verder advies nodig?

Bel de Huurderslijn
020-5517755

  • Persoonlijk & actueel advies voor leden
  • ma t/m do: 10 - 13 uur
    dinsdag ook 18.30 - 20 uur

 

De Woonbond is er voor huurders en hun organisaties!

Word nu lid en profiteer van alle voordelen