De renovatie wordt steeds uitgesteld. Wat nu?

Ik zou moeten verhuizen vanwege renovatie, maar dat wordt steeds uitgesteld. Ik hoor telkens dat ik binnen twee tot drie jaar moet verhuizen en dat de verhuurder niets meer wil opknappen. Maar telkens duurt dit langer. De verhuurder wil niet garanderen dat ik bijvoorbeeld nog minimaal tien jaar kan blijven. Hij wil niet meewerken aan onderhoud en ook geen vergelijkbare woning aanbieden die ik voor langere tijd zelf zou kunnen opknappen. Wat kan ik doen?

Onderhoud

Antwoord

Dat uw verhuurder plannen heeft om u woning (ingrijpend) te renoveren, waarbij u eventueel niet meer in het huis zou kunnen terugkeren, is geen reden om niets meer aan onderhoud te hoeven doen. De verhuurder is en blijft verplicht om gebreken aan uw woning te verhelpen als u die (schriftelijk) kenbaar heeft gemaakt. Zo nodig kunt u dat via juridische stappen afdwingen, ongeacht de toekomstplannen van de verhuurder met de woning.

Schriftelijke afspraken

Het is natuurlijk vervelend als een aangekondigde renovatie steeds wordt uitgesteld. Daardoor heeft u geen zekerheid over uw toekomst in uw huidige woning en dat ontmoedigt u begrijpelijkerwijs om zelf uw woning naar eigen smaak aan te passen, aangezien u uw eventuele investering het liefst niet op korte termijn verloren ziet gaan als de renovatie zich alsnog aandient. Als de verhuurder schriftelijk heeft toegezegd hoe en wanneer de renovatie plaats zal vinden, dan is hij in principe gehouden aan zijn toezegging.

Verhuiskostenvergoeding

Als de renovatie zo ingrijpend is dat u niet in de woning kunt blijven wonen of dat u op z’n minst gedwongen bent tijdelijk te verhuizen, dan heeft u wettelijk recht op een verhuiskostenvergoeding van € 5.857 (prijspeil maart 2015 - maart 2016, het bedrag wordt jaarlijks verhoogd met een inflatiecorrectie).  Als u niet in uw huidige woning kunt terugkeren moet de verhuurder daarnaast aantonen dat er passende andere woonruimte voor u beschikbaar is.

Informatie uit deze vraagbaak kan verouderen of niet van toepassing zijn op uw persoonlijke situatie.

Voor een actueel en persoonlijk advies kunt u (lid worden en) bellen met de Huurderslijn.

publicatiedatum16 juli 2015
gebreken
onderhoud
renovatie

De Woonbond is er voor huurders en hun organisaties!

Word nu lid en profiteer van alle voordelen