De verhuurder is niet meer bekend en er zijn gebreken. Wat nu?

Mijn tante van 92 huurt al jaren hetzelfde huis, eerst van de oude eigenaresse en na diens overlijden van de broer van de eigenaresse. Sinds ook die dood is, heeft mijn tante totaal geen contact meer met de verhuurder(s). Er is al die tijd niets aan het huis gedaan, maar mijn tante betaalt wel maandelijks netjes de huur. Ze weet niet eens de naam van de huidige eigenaar/verhuurder(s), maar inmiddels zijn er wel reparaties nodig. Kunt u haar helpen?

Onbekende huisbaas

Antwoord

Als de verhuurder overlijdt, treden de erfgenamen in de plaats van de overleden verhuurder.

Huurovereenkomst ongewijzigd

De erfgenamen nemen de hele huurovereenkomst in principe ongewijzigd over, dus inclusief de huidige huurprijs. Zij krijgen alle plichten tegenover uw tante die de overleden verhuurder ook had.

Nieuwe verhuurder

Een 'nieuwe' verhuurder - dat kan een koper van een verhuurde woning zijn, maar dus ook de erfgena(a)m(en) van een overleden verhuurder – hoort zich aan de huurder bekend te maken, zodat die onder meer weet tot wie hij of zij zich moet richten in bijvoorbeeld het geval van onderhoudsproblemen. Ook betekent een nieuwe verhuurder vaak dat u de huur naar een ander rekeningnummer moet overmaken.

Schriftelijk melden gebreken

Zolang uw tante geen (schriftelijke) informatie heeft ontvangen over een nieuwe naam, andere contactgegevens of een gewijzigd rekeningnummer van de 'nieuwe' verhuurder(s) en ook op (een) andere manier(en) niet (over)duidelijk is geworden bij wie zij momenteel moet aankloppen in verband met gebreken, moet zij dit doen op grond van de haar wél bekende, meest recente gegevens. Meld daar de gebreken aan de woning schriftelijk.

Geen reactie van de verhuurder?

Wordt er niet binnen een redelijke termijn (serieus) op de gemelde problemen gereageerd, dan staan uw tante de gebruikelijke mogelijkheden ter beschikking, zoals die ook gelden voor huurders met wél bekende verhuurders. Dat kan dan bijvoorbeeld een gang naar de Huurcommissie zijn, eventueel naar de kantonrechter of het zelf (laten) verhelpen van de gebreken en het verrekenen van de kosten daarvan met de huur.

Informatie uit deze vraagbaak kan verouderen of niet van toepassing zijn op uw persoonlijke situatie.

Voor een actueel en persoonlijk advies kunt u (lid worden en) bellen met de Huurderslijn.

publicatiedatum20 juli 2015
gebreken
onderhoud

Verder advies nodig?

Bel de Huurderslijn
020-5517755

  • Persoonlijk & actueel advies voor leden
  • ma t/m do: 10 - 13 uur
    dinsdag ook 18.30 - 20 uur

 

De Woonbond is er voor huurders en hun organisaties!

Word nu lid en profiteer van alle voordelen