Er komt geen afrekening servicekosten. Wat nu?

Huren en geld "Wij ontvangen nu alweer enkele jaren geen afrekening van de servicekosten. Wel wordt jaarlijks bij de huurverhoging aangegeven wat de nieuwe, hogere servicekosten worden. Het gaat niet om dramatische bedragen, maar toch. Het is vervelend dat er geen afrekening komt. Wat kunnen we doen?"

Zolang de verhuurder geen gespecificeerd overzicht verstrekt, hoeven jullie een verhoging van de servicekosten niet te betalen. Jullie kunnen dus het bestaande voorschotbedrag blijven betalen, ook al heeft de verhuurder een voorstel tot verhoging gedaan. Hopelijk zal de verhuurder dan alsnog met een specificatie van de gemaakte servicekosten komen.

De verhuurder is namelijk verplicht een gespecificeerd overzicht te geven van de in rekening gebrachte kosten over het afgelopen kalenderjaar. De afrekening over 2023 moet de verhuurder vóór 1 juli 2024 verstrekken. Zonder afrekening kun je als huurder immers niet de betaalde voorschotten vergelijken met de werkelijk gemaakte kosten. Dan valt dus niet te controleren of er teveel is betaald.

Huurcommissie

Een huurder van een sociale huurwoning kan via de Huurcommissie een afrekening van de servicekosten afdwingen. Dat kan ook als er wel een afrekening is verstrekt, maar die onduidelijk, onjuist of onvolledig is. Zo’n procedure kan worden gestart tot uiterlijk twee jaar na de datum waarop het overzicht verstrekt had moeten worden.

Vrije sector

Een huurder in de vrije sector kan terecht bij de kantonrechter. Daarbij geldt waarschijnlijk een verjaringstermijn van vijf jaar. Over deze termijn wordt door rechters wisselend gedacht. Daarom is het verstandig binnen 2,5 jaar na het betreffende kalenderjaar een procedure te starten.

Gewijzigd: 28 juli 2023
Deze informatie kan verouderd zijn of niet gelden voor jouw situatie. Als Woonbondlid kun je voor persoonlijk advies met de Huurderslijn bellen. Of inloggen en online een vraag stellen.