Moet mijn verhuurder de sleutelservice betalen?
We raden aan om de rekening inderdaad naar je verhuurder te sturen. Het is redelijk dat de verhuurder deze kosten vergoed. De verhuurder is verplicht om te zorgen voor deugdelijk hang- en sluitwerk. Door nalatigheid van de verhuurder heb je nu hoge kosten moeten maken voor het openbreken van de deur. Wel moet je kunnen bewijzen (bijvoorbeeld per e-mail of brief) dat je de verhuurder op de hoogte hebt gesteld van het gebrekkige slot. In de brief waarin je verzoekt om terugbetaling van de kosten voor de sleutelservice kun je dan verwijzen naar je eerdere verzoeken om het versleten slot te vervangen.
Meld onderhoudsklachten schriftelijk
Het is belangrijk om ernstige onderhoudsklachten schriftelijk te melden. Heeft de verhuurder zes weken na de schriftelijke melding de onderhoudsklachten nog steeds niet verholpen, dan kun je de Huurcommissie inschakelen. Afhankelijk van de ernst van de klachten kan de Huurcommissie besluiten de huur (tijdelijk) te verlagen naar 20, 40 of 60 procent van de huur die je op dit moment betaalt. Die huurverlaging blijft van kracht tot de onderhoudsklachten afdoende zijn verholpen. Voor veel verhuurders is dat een stok achter de deur om onderhoudsklachten eindelijk serieus te nemen.