Meteen naar de content

Moet mijn verhuurder de sleutelservice betalen?

Goed en veilig wonen "Ik huur een slecht onderhouden woning van een huisjesmelker. Afgelopen weekend kon ik mijn eigen huis niet meer in. Mijn totaal versleten slot ging niet meer open. Ik moest een dure sleutelservice laten komen om het open te laten breken. Kan ik de rekening (200 euro!) naar mijn verhuurder sturen? Dat het slot versleten is heb ik al vaker bij hem gemeld, maar hij heeft nooit iets gedaan met mijn klacht. Dit weekend was mijn verhuurder niet bereikbaar."

We raden aan om de rekening inderdaad naar je verhuurder te sturen. Het is redelijk dat de verhuurder deze kosten vergoed. De verhuurder is verplicht om te zorgen voor deugdelijk hang- en sluitwerk. Door nalatigheid van de verhuurder heb je nu hoge kosten moeten maken voor het openbreken van de deur. Wel moet je kunnen bewijzen (bijvoorbeeld per e-mail of brief) dat je de verhuurder op de hoogte hebt gesteld van het gebrekkige slot. In de brief waarin je verzoekt om terugbetaling van de kosten voor de sleutelservice kun je dan verwijzen naar je eerdere verzoeken om het versleten slot te vervangen.

Meld onderhoudsklachten schriftelijk

Het is belangrijk om ernstige onderhoudsklachten schriftelijk te melden. Heeft de verhuurder zes weken na de schriftelijke melding de onderhoudsklachten nog steeds niet verholpen, dan kun je de Huurcommissie inschakelen. Afhankelijk van de ernst van de klachten kan de Huurcommissie besluiten de huur (tijdelijk) te verlagen naar 20, 40 of 60 procent van de huur die je op dit moment betaalt. Die huurverlaging blijft van kracht tot de onderhoudsklachten afdoende zijn verholpen. Voor veel verhuurders is dat een stok achter de deur om onderhoudsklachten eindelijk serieus te nemen.

Gewijzigd: 31 juli 2023
Deze informatie kan verouderd zijn of niet gelden voor jouw situatie. Als Woonbondlid kun je voor persoonlijk advies met de Huurderslijn bellen. Of inloggen en online een vraag stellen.