Meteen naar de content

Wat moet ik doen als ik de huur niet kan betalen?

Huren en geld Ik kan de huur of de servicekosten niet (altijd) betalen. Wat moet ik doen om te voorkomen dat ik uit mijn huis gezet wordt?

In de meeste huurovereenkomsten staat dat je de huur (inclusief de servicekosten) iedere maand voor een bepaalde datum aan de verhuurder moet betalen. Betaal je de huur niet of vaak te laat, dan kan je uit je huis gezet worden. Kan je een keer de huur niet betalen, neem dan direct contact op met de verhuurder. Heb je grotere betalingsproblemen, vraag dan schuldhulpverlening aan bij de gemeente.

Wanbetaling voorkomen

Heb je een (kleine) huurachterstand of betaal je de huur een keer te laat, dan stuurt de verhuurder je een aanmaning. Deze moet je binnen 14 dagen betalen. Betaal je niet en krijg je een grote huurachterstand of betaal je de huur telkens te laat, dan heet dat wanbetaling. Door wanbetaling kan je je huis verliezen. Zorg dus dat je altijd op tijd je huur betaalt.

De rechter bepaalt

Als je een huurschuld hebt, kan de verhuurder de rechter inschakelen. De rechter kan eisen dat je de huur alsnog betaalt. De rechter kan ook de huurovereenkomst ontbinden. Je wordt dan met je spullen uit je huis gezet. Het kan zijn dat je ook nog een schadevergoeding moet betalen.

Ernstige huurachterstand

De rechter kijkt niet alleen naar de huurachterstand die je nu hebt, maar ook naar huurachterstanden in het verleden. De rechter moet de (regelmatige) huurachterstand ernstig genoeg vinden om je uit je huis te laten zetten. Let op, twee tot drie maanden huurachterstand kan al ernstig genoeg zijn.

Zoek snel hulp

Heb je betalingsproblemen, zorg dan dat je snel hulp zoekt. Vraag hulp van een sociaal raadsman of -vrouw of een maatschappelijk werker in de plaats waar je woont. Zijn je betalingsproblemen groot? Vraag dan bij de gemeente schuldhulpverlening aan. Verhuurders zijn soms bereid om je uitstel te geven voor het betalen van de huur als je schuldhulpverlening hebt aangevraagd.

Gewijzigd: 24 juli 2023
Deze informatie kan verouderd zijn of niet gelden voor jouw situatie. Als Woonbondlid kun je voor persoonlijk advies met de Huurderslijn bellen. Of inloggen en online een vraag stellen.