Meteen naar de content

Wat als gebreken niet goed zijn hersteld?

Goed en veilig wonen Na lang aandringen heeft mijn verhuurder eindelijk een onderhoudsbedrijf opdracht gegeven om de gebreken in mijn woning te herstellen. Maar ik ben niet tevreden over de uitvoering. Wat kan ik nu doen?

Verhuurders mogen zelf bepalen door wie en hoe zij gebreken laten herstellen. Wel mag je daarbij verwachten dat je verhuurder rekening houdt met je agenda. Je zult dus in onderling overleg vooraf afspraken moeten maken over de uitvoering.

Schriftelijke afspraken vooraf

Het is raadzaam om afspraken over de uitvoering vooraf op schrift te hebben. Stuurt de verhuurder daar uit zichzelf geen duidelijke brief of mail over? Neem dan contact op om het volgende schriftelijk bevestigd te krijgen:

  • Welke reparaties worden er uitgevoerd?
  • Wanneer en hoe laat gebeurt dat? Hoe lang duren de werkzaamheden?
  • Is het nodig dat je voorbereidingen treft, zoals ontruimen van een kamer of afdekken van meubels?

Ontevreden over de uitvoering?

Ondanks goede afspraken vooraf kan het zijn dat je niet tevreden bent over de uitvoering. Bijvoorbeeld omdat het onderhoudsbedrijf niet al het werk heeft gedaan dat is afgesproken. Omdat er schade is ontstaan tijdens de werkzaamheden, of omdat de reparatie ondeugdelijk is uitgevoerd.

Niet al het werk is uitgevoerd

Blijkt achteraf dat niet al het afgesproken werk is uitgevoerd? Stuur een brief of mail waarin je naar de schriftelijke gemaakte afspraken verwijst en verzoek om het nog niet uitgevoerde werk alsnog uit voeren.

Tijdens het werk ontstond schade

Is er schade ontstaan tijdens de werkzaamheden? Is bijvoorbeeld een probleem met de waterleiding verholpen, maar is nu de wasbak verstopt? Meld dit dan bij je verhuurder en verzoek om herstel van de schade. Dit komt voor rekening van je verhuurder. Ook gevolgschade veroorzaakt door bouwkundige gebreken is voor rekening van de verhuurder. Een voorbeeld van gevolgschade:

  • om lekkage in de kruipruimte te verhelpen moet er gezaagd worden in de laminaatvloer
  • als gevolg van lekkage is de laminaatvloer opgebold

Werk is ondeugdelijk uitgevoerd

Is de reparatie ondeugdelijk uitgevoerd, waardoor het gebrek nog steeds niet verholpen is? Laat het weten aan de verhuurder door dit schriftelijk of per e-mail te melden. Verzoek daarbij nogmaals om het gebrek te herstellen.

Bij tijdelijke huurverlaging: wanneer is gebrek hersteld?

Heb je tijdelijke huurverlaging vanwege onderhoudsgebreken, vanwege een uitspraak van de Huurcommissie? Dan mag je de verlaagde huurprijs blijven betalen, totdat je zelf van mening bent dat de gebreken waarover de Huurcommissie heeft geoordeeld, afdoende zijn hersteld. Als je verhuurder hier anders over denkt, zal deze een ‘herstelmeldingsprocedure’ moeten starten bij de Huurcommissie. De Huurcommissie oordeelt dan wie er gelijk heeft en vanaf wanneer de oorspronkelijke huurprijs weer zou moeten gelden.

Gewijzigd: 26 september 2023
Deze informatie kan verouderd zijn of niet gelden voor jouw situatie. Als Woonbondlid kun je voor persoonlijk advies met de Huurderslijn bellen. Of inloggen en online een vraag stellen.