Meteen naar de content

Hoe regel ik een nieuwe cv-ketel?

Goed en veilig wonen "Mijn cv-ketel stond al in mijn woning toen ik er 10 jaar geleden kwam wonen. Ik vermoed dat het ding al 15 jaar oud is. Mijn energierekening is hoog, daar helpt die oude ketel vast niet bij. Hoe zorg ik dat verhuurder een nieuwe ketel plaatst?"

Als je ketel 15 jaar oud is kan het inderdaad een goed idee zijn om deze te laten vervangen. Dat kan voor een forse besparing op de energierekening zorgen. Wil je een nieuwe ketel, dan is een (schriftelijk) verzoek aan de verhuurder daartoe de eerste stap. Wil de verhuurder niet meewerken, dan is het mogelijk om vervanging juridisch af te dwingen.

Vraag om een nieuwe ketel

Mogelijk gaat de verhuurder gewoon akkoord met je (schriftelijke) verzoek om een nieuwe ketel. Je moet er wel rekening mee houden dat met de nieuwe ketel ook een huurverhoging volgt. Die huurverhoging moet in redelijke verhouding staan tot de kosten van de investering, minus de kosten voor onderhoud die altijd voor rekening van de verhuurder komen. De verhuurder mag dus geen onredelijke bedragen in rekening brengen. In veel gevallen levert de besparing op de energierekening meer op dan de huurverhoging kost.

Nieuwe ketel juridisch afdwingen

Is de cv-ketel meer dan 10 jaar oud en is het rendement minder dan 80%? En wil de verhuurder niets weten van vervanging? Dan kun je via de rechter afdwingen dat er toch een nieuwe ketel komt. Je kunt je daarbij beroepen op artikel 243 van het Burgerlijk Wetboek 7. Die wet stelt wel dat je bereid moet zijn een huurverhoging te betalen die in redelijke verhouding staat tot de kosten van de investering.

Zoek leeftijd en rendement op

Zoek voor je begint op hoe oud de huidige ketel is, en welk rendement de ketel heeft. De leeftijd van de ketel is meestal terug te vinden op de ketel zelf. Informatie over het rendementspercentage staat in het onderhoudsrapport dat bij de periodieke onderhoudsbeurt wordt opgesteld.

Gewijzigd: 28 juli 2023
Deze informatie kan verouderd zijn of niet gelden voor jouw situatie. Als Woonbondlid kun je voor persoonlijk advies met de Huurderslijn bellen. Of inloggen en online een vraag stellen.

Verzoek om energiebesparende maatregelen

Modelbrief Download