Regeling blokaansluiting langer aan te vragen
In april 2023 kwam de Rijksoverheid met een regeling om bewoners met een blokaansluiting (warmte en/of stroom) te compenseren voor de gestegen energiekosten. De overheid verwachtte zo’n 50.000 aanvragen. Begin september waren er echter slechts 15.500 aanvragen gedaan. Dat is zoveel minder dan verwacht, dat de overheid de aanvraagperiode nu heeft verlengd.
Contracthouder moet aanvraag doen
Degene die het energiecontact voor alle bewoners heeft afgesloten, moet de aanvraag voor de tegemoetkoming in de energiekosten doen. Meestal is dit de verhuurder of de VvE. Bij woongroepen en studentenhuizen is het vaak een van de bewoners.
Zorgen huurders over mislopen tegemoetkoming
De Woonbond merkt dat veel huurders zich zorgen maken dat ze de energiecompensatie mislopen, omdat de verhuurder de aanvraag (nog) niet gedaan heeft. Sinds twee weken kunnen huurders checken of er een aanvraag voor hun pand gedaan is via een online ‘statuscheck’.
Mogelijke kosten voor weigerende verhuurder
Huurders kunnen hun verhuurder niet dwingen om compensatie aan te vragen. Maar als de verhuurder weigert een aanvraag te doen, dan kan dat uiteindelijk ook financiële gevolgen hebben voor de verhuurder, als de huurders naar de Huurcommissie of de kantonrechter gaan. Maar hoe de Huurcommissie of de rechter hierover zal oordelen, is nog onduidelijk.
Brief aan de verhuurder
Als uit de online check blijkt dat er geen aanvraag is gedaan, kunnen huurders hun verhuurder aansporen dat wel te doen. De Woonbond heeft een voorbeeldbrief opgesteld die huurders kunnen gebruiken om hun verhuurder te verzoeken de aanvraag alsnog te doen.