Meteen naar de content

Servicekosten in Huurwijzer 2

Huren en geld In Huurwijzer 2 staat de jaarlijkse afrekening van de servicekosten centraal. Een belangrijk moment om ze te controleren! Verder verhalen over de opvang van Oekraïners en 40 jaar gemeenschappelijk wonen in een voormalig klooster.
Ook huurders vangen Oekraïense vluchtelingen op, een reportage in Huurwijzer 2 2022
Ook huurders vangen Oekraïense vluchtelingen op, een reportage in Huurwijzer 2 2022

Wie servicekosten betaalt, doet er verstandig aan de eindafrekening (die komt meestal voor 1 juli) eens kritisch tegen het licht te houden. Want vaak wordt er te veel in rekening gebracht. In deze Huurwijzer vertellen twee huurdersorganisaties hoe zij duizenden euro’s terug wisten te vorderen voor hun achterban. Een infographic maakt duidelijk wat wel en wat geen servicekosten zijn.

Opvang Oekraïense vluchtelingen

Ongeveer een derde van de Oekraïense vluchtelingen in Nederland verblijft in een gastgezin. Katia, huurder in Utrecht, ving haar Oekraïense familie op. Hoe is het eigenlijk om op zo’n manier te leven en wat komt er allemaal bij kijken?

Wonen in De Refter

Negentig bewoners bestieren De Refter, een omvangrijke woongemeenschap in een voormalig klooster nabij Nijmegen. Al veertig jaar vieren ze er het mooie, linkse leven. Het recept? ‘Georganiseerd anarchisme.’

Flatmakers brengen positiviteit in Diemen

Gezelligheid kenmerkt een wijk die nog niet zo lang geleden zichtbaar achteruit ging. Het bewonersinitiatief Flatmakers maakte van de Rode Kruislaan in Diemen weer een fijne plek. Initiatiefnemer Anja Stakenburg: ‘Het moet van onderop komen, van de bewoners zelf.’

Streep door huurcontract

Drie verhuurders dagen hun huurders voor de rechter. Twee verlangen dat de bewoners vertrekken om opvallende redenen. Een derde verdedigt hoge servicekosten voor dure kunst. In de rubriek ‘Uitgesproken zaken’ lees je wie er aan het langste eind trekt.

Woonbond ledenpanel

De huur staat in geen verhouding tot de kwaliteit van de woning, zegt ruim de helft van de deelnemers aan het Woonbond-ledenpanel. Driekwart vindt de huurstijging dit jaar hoog of erg hoog.

Vaste rubrieken

Zoals altijd zijn in ‘Om te beginnen’ nieuwtjes op het gebied van huren en wonen te vinden. ‘Beste Woonbond’ biedt ruimte aan brieven van huurders. Ook zijn er weer tuin- en balkontips in ‘Groene vingers’, ‘Huisraad’ met handige huishoudsnufjes, de kruiswoordpuzzel, ‘Schuurpapier’ en ‘Mijn huisbaas en ik’.

Wanneer krijg je Huurwijzer?

Als je persoonlijk lid bent van de Woonbond ontvang je Huurwijzer vier keer per jaar in je brievenbus. Ook organisaties die lid zijn ontvangen Huurwijzer. Het blad wordt dan bezorgd op het secretariaatsadres van de organisatie of -op verzoek- op huisadressen van bestuursleden. Naast Huurwijzer ontvangen organisaties die lid zijn ook het vakblad Huurpeil.

Huurwijzer achterbanabonnement

Het eerste nummer van Huurwijzer (de special over de huurverhoging) wordt elk jaar breed verspreid onder huurders, door organisaties die lid zijn van de Woonbond. Een aantal organisaties laat niet alleen Huurwijzer 1, maar ook de andere 3 nummers van Huurwijzer bij de eigen huurders thuisbezorgen. Heeft jouw organisatie ook interesse in zo’n achterbanabonnement? Lees meer en bel met Woonbondconsulent Jos Aal.