Belangenbehartiger
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenIn Huurwijzer 2 staat de jaarlijkse afrekening van de servicekosten centraal. Een belangrijk moment om ze te controleren! Verder verhalen over de opvang van Oekraïners en 40 jaar gemeenschappelijk wonen in een voormalig klooster.
Wie servicekosten betaalt, doet er verstandig aan de eindafrekening (die komt meestal voor 1 juli) eens kritisch tegen het licht te houden. Want vaak wordt er te veel in rekening gebracht. In deze Huurwijzer vertellen twee huurdersorganisaties hoe zij duizenden euro's terug wisten te vorderen voor hun achterban. Een infographic maakt duidelijk wat wel en wat geen servicekosten zijn.
Ongeveer een derde van de Oekraïense vluchtelingen in Nederland verblijft in een gastgezin. Katia, huurder in Utrecht, ving haar Oekraïense familie op. Hoe is het eigenlijk om op zo'n manier te leven en wat komt er allemaal bij kijken?
Negentig bewoners bestieren De Refter, een omvangrijke woongemeenschap in een voormalig klooster nabij Nijmegen. Al veertig jaar vieren ze er het mooie, linkse leven. Het recept? 'Georganiseerd anarchisme.'
Gezelligheid kenmerkt een wijk die nog niet zo lang geleden zichtbaar achteruit ging. Het bewonersinitiatief Flatmakers maakte van de Rode Kruislaan in Diemen weer een fijne plek. Initiatiefnemer Anja Stakenburg: 'Het moet van onderop komen, van de bewoners zelf.'
Drie verhuurders dagen hun huurders voor de rechter. Twee verlangen dat de bewoners vertrekken om opvallende redenen. Een derde verdedigt hoge servicekosten voor dure kunst. In de rubriek 'Uitgesproken zaken' lees je wie er aan het langste eind trekt.
De huur staat in geen verhouding tot de kwaliteit van de woning, zegt ruim de helft van de deelnemers aan het Woonbond-ledenpanel. Driekwart vindt de huurstijging dit jaar hoog of erg hoog.
Zoals altijd zijn in 'Om te beginnen' nieuwtjes op het gebied van huren en wonen te vinden. ‘Beste Woonbond’ biedt ruimte aan brieven van huurders. Ook zijn er weer tuin- en balkontips in ‘Groene vingers’, ‘Huisraad’ met handige huishoudsnufjes, de kruiswoordpuzzel, ‘Schuurpapier’ en ‘Mijn huisbaas en ik’.
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVragen over huren of problemen met je verhuurder? Woonbondleden vragen advies bij de Huurderslijn (020-551 77 55).
Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. Je bestelt ze in onze webwinkel.
webwinkel