Belangenbehartiger
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVan 1 juli 2021 tot en met 1 juli 2022 deed de Huurcommissie meer dan duizend uitspraken over servicekosten. In dezelfde periode een jaar eerder waren dat er nog geen 200. Dat blijkt uit een analyse van BNR nieuwsradio.
Huurders krijgen in de meeste gevallen (in 73 procent van de gevallen dat de huurder naar de Huurcommissie stapt) gelijk. Dat scheelt soms honderden euro's per jaar.
In de uitzending legt Marcel Trip van de Woonbond uit dat een deel van de groei in uitspraken komt doordat de Huurcommissie in 2021 een achterstand aan zaken heeft weggewerkt. Tegelijkertijd kan de druk op de huurmarkt er ook voor zorgen dat meer verhuurders proberen een slaatje te slaan uit servicekosten.
Trip legt in de uitzending uit dat verhuurders geen winst mogen maken op servicekosten. Huurders horen uiterlijk eind juni een afrekening te krijgen van de servicekosten van het voorgaande jaar. Zo kunnen huurders controleren of ze niet te veel hebben betaald. Komt de verhuurder niet met een afrekening of ben je het er als huurder niet mee eens, dan kun je dus naar de Huurcommissie stappen. Dat kan nog tot twee jaar nadat je de afrekening had moeten krijgen. Je kunt ook naar de Huurcommissie als je wilt laten toetsen of je huidige voorschot klopt.
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVragen over huren of problemen met je verhuurder? Woonbondleden vragen advies bij de Huurderslijn (020-551 77 55).
Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. Je bestelt ze in onze webwinkel.
webwinkel