Belangenbehartiger
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenSchimmel in woningen, brandonveilige situaties, loden leidingen, achterstallig onderhoud. Te vaak hebben huurwoningen problemen en doet de verhuurder te weinig om problemen te verhelpen of te voorkomen.
Afgelopen zaterdag pleite Woonbonddirecteur Zeno winkels bij BNNVARA Kassa voor een periodieke keuring voor woningen. In de uitzending van Kassa was uitgebreid aandacht voor het hoge aantal schimmelwoningen in de huursector.
Verhuurders hebben een onderhoudsplicht. Dat wil zeggen dat ze gebreken aan de woning moeten voorkomen of verhelpen. Toch gaat het vaak mis.
Zo krijgen huurders in een schimmelwoning te vaak te horen dat ze maar vaker ‘een raampje open moeten zetten’ terwijl de schimmel komt door de slechte kwaliteit van de woning. Als de verhuurder niet voldoende doet om de problemen te verhelpen, kunnen huurders in de sociale huursector naar de Huurcommissie. Via een onderhoudsprocedure kunnen ze huurverlaging afdwingen om de verhuurder zo toch in beweging te krijgen. De huurverlaging geldt tot de problemen zijn opgelost.
Huurders in de vrije sector kunnen niet naar de huurcommissie, maar wel naar de rechter voor een uitspraak over een geschil bij achterstallig onderhoud. De Woonbond vindt die drempel te hoog. De Huurcommissie moet ook opengesteld worden voor huurders in de vrije sector. Op dit moment wordt er tegen deze huurders eigenlijk gezegd: ‘jullie betalen een te hoge huur voor laagdrempelig toegang tot het recht bij een geschil met de verhuurder’. Daar moeten we vanaf.
De Woonbond wil dat er wordt voorkomen dat woningen afglijden naar een te slechte staat. Nu is het te vaak zo dat een huurder zelf moet zorgen dat de verhuurder in actie komt als de woning in slechte staat is. Door een periodieke keuring van huurwoningen te verplichten, worden huurwoningen objectief gekeurd en wordt er tijdig onderhoud gepleegd. Dat is beter voor de woning en beter voor de huurder.
Vragen over je rechten bij achterstallig onderhoud? Bel onze huurderslijn om te weten wat je rechten zijn en wat je in jouw geval het beste kan doen om je verhuurder in beweging te krijgen.
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVragen over huren of problemen met je verhuurder? Woonbondleden vragen advies bij de Huurderslijn (020-551 77 55).
Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. Je bestelt ze in onze webwinkel.
webwinkel