Heb ik na sloop recht op huurgewenning?

Mijn ouders moeten binnenkort verhuizen, omdat hun woning wordt gesloopt. Ze gaan naar een appartement van dezelfde woningcorporatie. Ze krijgen een verhuiskostenvergoeding, maar hebben in de nieuwe woning geen recht op huurtoeslag, omdat ze daarvoor door hun pensioen net te veel inkomen hebben. De huur die ze moeten gaan betalen is hoger dan voor het oude huis. Hebben ze recht op de huurgewenningsregeling? En hoe is dit wettelijk geregeld?

Antwoord

Een wettelijk recht op een huurgewenningsregeling bestaat helaas niet. Sommige corporaties hanteren een dergelijke regeling om de overgang naar de nieuwe, hogere huur geleidelijk te laten verlopen. De stappen waarin dat gebeurt kunnen variëren van een aantal maanden tot jaren.

Als de corporatie met een huurdersorganisatie een sociaal plan of sociaal statuut heeft gesloten met daarin de rechten van de huurders voor, tijdens en na het sloopproces, kán een huurgewenningsregeling onderdeel van dat plan of statuut zijn. De regeling geldt dan voor alle huurders die met de sloop (of ingrijpende renovatie) te maken krijgen. Maar in principe is het ook mogelijk om met de corporatie individueel een huurgewenningsregeling overeen te komen.

De Woonbond vindt een ruime huurgewenningsregeling niet meer dan redelijk, omdat huurders meestal niet om een gedwongen verhuizing wegens sloop en een hogere huur van een andere woning hebben gevraagd en daar vaak niet op zitten te wachten. De corporatie hoeft voor de woning waar u definitief naartoe verhuist of voor een tijdelijke (wissel)woning overigens helemaal geen hogere huur te vragen dan voor de oude woning werd betaald.

Huurders van woningcorporaties die wegens sloop of ingrijpende renovatie (tijdelijk) moeten verhuizen hebben recht op een verhuiskostenvergoeding van minimaal € 5.264,28. Naar verwachting verhoogt WWI-minister Van der Laan dit bedrag per 1 maart met 1,2% tot € 5.327,45.

Informatie uit deze vraagbaak kan verouderen of niet van toepassing zijn op uw persoonlijke situatie.

Voor een actueel en persoonlijk advies kunt u (lid worden en) bellen met de Huurderslijn.

publicatiedatum16 februari 2010
sloop

Verder advies nodig?

Bel de Huurderslijn
020-5517755

  • Persoonlijk & actueel advies voor leden
  • ma t/m do: 10 - 13 uur
    dinsdag ook 18.30 - 20 uur

 

De Woonbond is er voor huurders en hun organisaties!

Word nu lid en profiteer van alle voordelen