Meteen naar de content

Wat kan ik doen tegen schimmel in huis?

Goed en veilig wonen Ik heb schimmel en veel vocht in mijn huurwoning. Wat kan ik zelf doen op dit op te lossen? Wat moet de verhuurder doen? Wat doe ik als de problemen blijven?

Ongeveer 30% van de huurwoningen in Nederland kampt met schimmel- en vochtproblemen. Dit blijkt uit het laatste Woon-onderzoek (WoON2024). Ook de Woonbond krijgt veel meldingen van huurders met schimmel in huis. Je bent dus zeker niet de enige.

Pak schimmel snel en goed aan

Het is belangrijk schimmel snel en goed aan te pakken. Vocht en schimmel in huis is namelijk niet alleen lelijk en onprettig, het is ook slecht voor je gezondheid. Schimmel kan zorgen voor ernstige gezondheidsklachten, zoals astma en allergie.

Zoek naar de oorzaak

De oorzaken van vocht en schimmel in huis kunnen heel verschillend zijn. Er kan bijvoorbeeld een lekkage zijn, maar het kan ook zijn dat je niet goed ventileert (en verwarmt) of dat er een technisch probleem is. Probeer uit te zoeken wat er aan de hand is. Zorg in ieder geval dat je doet wat je zelf kunt doen tegen schimmel en vocht in huis.

Dit kun je zelf doen

Er zijn een paar dingen die je zelf kunt doen om schimmel aan te pakken:

  • Verwijder schimmel
  • Ventileer altijd
  • Voorkom te veel vocht
  • Verwarm voldoende

Verwijder schimmel

Verwijder schimmel. Behandel schimmelplekken op muren, plafonds en vloeren met een middel dat ervoor gemaakt is. Volg de uitleg op de verpakking. En lucht je huis goed tijdens en na het weghalen van de schimmelplekken. Maak beschimmelde spullen schoon of gooi ze weg.

Ventileer altijd

Beperk vocht en andere ongezonde stoffen, zoals schimmelsporen, in huis door goed te ventileren:

  • Ventileer 24 uur per dag: laat roosters en klepraampjes altijd open, én laat het ventilatiesysteem altijd aan staan.
  • Ventileer extra als je kookt, doucht, de was binnen ophangt, schoonmaakt, klust in huis en als er veel mensen in huis zijn: Zet raampjes verder open. Zet het ventilatiesysteem in de hoogste stand.

Voorkom te veel vocht

Zorg dat er niet te veel vocht in huis komt:

  • houd de badkamerdeur en keukendeur dicht tijdens douchen en koken
  • kook met de deksels op de pannen en met de afzuigkap aan
  • droog na het douchen de vloer én de muren van de badkamer met een wisser
  • droog de was buiten of in een ruimte met goede ventilatie

Verwarm genoeg

Daarnaast is het belangrijk om je huis regelmatig tot minstens 17 graden te verwarmen. Op koude oppervlakken slaat vocht neer en kan snel schimmel ontstaan.

Neem contact op met je verhuurder

Als je zelf alles hebt gedaan om de schimmel tegen te gaan en te veel vocht in huis te voorkomen? En blijven er problemen? Neem dan contact op met je verhuurder. Vraag de verhuurder schriftelijk om de vocht- en/of schimmelproblemen op te lossen.

Schakel Huurcommissie, kantonrechter, gemeente of GGD in

Reageert je verhuurder niet op je schriftelijke verzoek? Dan kun je een aantal instanties inschakelen:

  • Huurcommissie
  • Kantonrechter
  • Gemeente
  • GGD

Huurcommissie inschakelen

Huur je een sociale huurwoning (dus met een zogenaamde gereguleerde huurprijs) van een woningcorporatie óf particuliere verhuurder? Dan kun je de Huurcommissie inschakelen. Dat kan vanaf zes weken nadat je de verhuurder schriftelijk hebt verzocht het probleem te herstellen en binnen zes maanden nadat je dit verzoek hebt gedaan. Vraag de Huurcommissie om een beoordeling van de gebreken. Als de Huurcommissie meent dat er sprake is van een ernstig gebrek, kan zij de huurprijs verlagen tot het moment dat de verhuurder de gebreken heeft hersteld. De Huurcommissie kan de verhuurder niet dwingen de problemen op te lossen. Dat kan de kantonrechter wel.

Huurders kaarten regelmatig klachten over schimmel- en vochtproblemen aan bij de Huurcommissie en over het algemeen honoreert de Huurcommissie deze klachten.

Als huurder van een woningcorporatie kun je je ook wenden tot de klachtencommissie van je corporatie, als je ontevreden bent over de wijze waarop er op je onderhoudsklacht is gereageerd.

Kantonrechter inschakelen

Alle huurders, dus ook die in de vrije sector (met een niet-gereguleerde huurprijs), kunnen met schimmel- en vochtproblemen in hun huis naar de kantonrechter gaan. De kantonrechter kan niet alleen een lagere huurprijs instellen, maar ook de verhuurder verplichten om de problemen te verhelpen. Een huurder kan ook aan de kantonrechter vragen om zelf de problemen aan te mogen pakken en om de kosten daarvan door de verhuurder te laten betalen.

Gemeente inschakelen

Als de schimmel- en vochtproblemen komen doordat de woning niet voldoet aan de eisen van het Bouwbesluit, dan kan je de gemeente inschakelen. Je kunt dan terecht bij de afdeling Bouw- en Woningtoezicht. Die kan een analyse maken van de problemen. De gemeente kan de verhuurder oproepen de gebreken in de woning te herstellen. Als de verhuurder dit niet doet, kan de gemeente de gebreken laten repareren. De kosten zijn dan voor de verhuurder.

GGD inschakelen

Als jij of je huisgenoten gezondheidsklachten hebben die waarschijnlijk komen (of erger worden) door vocht en schimmel in huis, dan kun je de GGD inschakelen. Er is voldoende wetenschappelijk bewijs dat schimmel luchtwegaandoeningen zoals astma bij mensen niet alleen kan verergeren, maar ook direct kan veroorzaken. Dat constateerde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) al in 2009. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), de Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD) en huisartsen erkennen dit dan ook.

Wie bepaalt oorzaak van schimmel en vocht?

De verhuurder is er verantwoordelijk voor dat de woning voldoet aan de bouwvoorschriften. Ook is de verhuurder verplicht om de woning in goede staat te houden. Van een verhuurder mag je verwachten dat deze de woning regelmatig inspecteert. Als de verhuurder deze verplichtingen niet nakomt, is de vraag wie constateert wat de oorzaak is van schimmel- en vochtproblemen, met name afhankelijk van welke instantie de huurder inschakelt. Het kan dus iemand van de Huurcommissie of van de gemeente zijn. Of iemand die opdracht krijgt van een kantonrechter om te bepalen wat de oorzaak is van de problemen.

Schadevergoedingen

Heb je door de vocht of schimmel in huis schade aan je spullen of aan je gezondheid, dan kun je naar de kantonrechter. Die beoordeelt dan of en welke schadevergoeding er moet komen.

Gewijzigd: 24 september 2025
Deze informatie kan verouderd zijn of niet gelden voor jouw situatie. Als Woonbondlid kun je voor persoonlijk advies met de Huurderslijn bellen. Of inloggen en online een vraag stellen.