Belangenbehartiger
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenWij hebben maar liefst drie afrekeningen van de servicekosten tegelijk gekregen. En voor alle drie moeten we ook nog een flink bedrag bijbetalen. De oudste afrekening is al van 2019. Mag de verhuurder dit zomaar nog doen?
De verhuurder is wettelijk verplicht om binnen zes maanden na een kalenderjaar een gespecificeerd overzicht te geven van de in rekening gebrachte servicekosten over dat jaar. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen servicekosten die per kalenderjaar worden afgerekend en servicekosten die gaan over een andere periode, bijvoorbeeld van mei tot mei of september tot september. Dergelijke 'gebroken' boekjaren zie je vooral bij de afrekening van de stookkosten.
De afrekening over 2019 moet de huurder vóór 1 juli 2020 hebben ontvangen, die over 2020 vóór 1 juli 2021, enzovoorts. Als de afrekening de periode van bijvoorbeeld mei of september 2019 tot mei of september 2020 betreft, moet de afrekening vóór 1 juli 2021 aan de huurder zijn verstrekt, over de periode mei of september 2020 tot mei of september 2021 vóór 1 juli 2022, enzovoorts.
Als de verhuurder de afrekening niet of te laat verstrekt, staat daar helaas niet echt een straf op. In ieder geval mag hij, zolang de afrekening niet is verstrekt, het voorschotbedrag niet verhogen. Een voorstel daartoe kun je dan dus weigeren. Daarnaast kun je, als je geen afrekening hebt ontvangen terwijl dat wel had gemoeten, een beroep doen op de Huurcommissie. Die stelt dan zo nodig vast wat de servicekosten zijn. Zo'n verzoek aan de Huurcommissie is mogelijk tot 24 maanden na de datum waarop je de afrekening had moeten krijgen.
Als je de afrekening van de servicekosten pas ontvangt als de termijn al is verstreken waarbinnen je een beroep op de Huurcommissie kunt doen, hoef je niet meer bij te betalen. Dit betekent dus dat de verhuurder over de afrekening van het kalenderjaar 2019 geen nabetaling meer kan verlangen. De 'huurcommissietermijn' tot 1 juli 2022 is voorbij. Maar over het boekjaar 2019 – 2020 nog wel. De Huurcommissietermijn daarvoor 'verloopt' tenslotte pas op 1 juli 2023.
Informatie uit deze vraagbaak kan verouderen of niet van toepassing zijn op jouw persoonlijke situatie.
Voor een actueel en persoonlijk advies kun je (lid worden en) bellen met de Huurderslijn.
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVragen over huren of problemen met je verhuurder? Woonbondleden vragen advies bij de Huurderslijn (020-551 77 55).
Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. Je bestelt ze in onze webwinkel.
webwinkel