Hoe krijg ik bemiddelingskosten terug?
Je kunt onterecht in rekening gebrachte bemiddelingskosten tot vijf jaar na betaling terugvorderen. Hoe doe je dat?
Schrijf zelf een brief
Schrijf om te beginnen een brief aan de bemiddelaar. Daarin laat je weten dat je de bemiddelingskosten ‘onverschuldigd’ betaald hebt en dat je ze terug wilt hebben. Hiervoor kun je de modelbrief gebruiken van de Woonbond. Er is ook een modelbrief speciaal voor onterechte bemiddelingskosten bij kamerverhuur.
Heb je vragen over de brief of weet je niet zeker of het in jouw situatie zinvol is om deze brief te sturen? Je kunt advies vragen aan de Huurderslijn, de (juridische) adviesdienst voor Woonbondleden.
Roep hulp in van een deskundige
Het kan zijn dat de bemiddelaar niet reageert op je brief. Of laat weten niet van plan te zijn te betalen. In dat geval kan inschakelen van een deskundige zoals een huurrecht advocaat, incassobureau of deurwaarder de volgende stap zijn. Zij kunnen een formele brief sturen waarin ze de bemiddelaar verzoeken de bemiddelingskosten terug te betalen.
Ga naar de kantonrechter
Als ook een formele sommatiebrief niet helpt, kan het zinvol zijn om via de kantonrechter je recht te halen. Een rechtszaak starten doe je natuurlijk niet zomaar. Je moet wel zeker weten dat er grote kans is dat je wint. Heb je vragen over je kansen? Bel de Huurderslijn, de (juridische) adviesdienst voor Woonbondleden.