Meteen naar de content

Meer meldingen over hoge huren en slechte woonkwaliteit

Politiek en beleid De Woonbond ontving via de Meldpunten in de eerste helft van 2025 bijna zeshonderd meldingen van huurders die problemen ervaren met hun woning of verhuurder.

Uit een nieuwe rapportage vanuit de drie meldpunten van de Woonbond blijkt dat vooral de (on)betaalbaarheid van huren, gebrekkige woonkwaliteit en het gedrag van verhuurders grote zorgen oproepen.

Betaalbaarheid grootste probleem

Van de 578 meldingen die tussen januari en juni 2025 bij de drie Woonbond-meldpunten binnenkwamen, ging 57 procent over betaalbaarheid. Huurders geven aan dat hun huur in korte tijd fors is gestegen, waardoor zij steeds minder financiële ruimte overhouden.

‘De huur is in twee jaar tijd met ruim €116 per maand gestegen. Dat is gewoon te veel. Ik weet niet meer waar ik op moet bezuinigen.’

Ook de jaarlijkse huurverhoging werd vaak genoemd als knelpunt, net als hoge energiekosten en te dure particuliere huurwoningen. De meldingen onderstrepen dat veel huurders al vreesden voor de volgende verhoging per 1 juli 2025.

Woonkwaliteit en onderhoudsproblemen

Naast betaalbaarheid melden veel huurders dat hun woning in slechte staat verkeert.
43 procent van de meldingen ging over woonkwaliteit: vocht- en schimmelproblemen, slechte isolatie, verouderde keukens of sanitair en achterstallig onderhoud komen veel voor. Eén vijfde van de melders gaf aan dat de verhuurder niet reageert op klachten of zelfs boos wordt als er onderhoudsproblemen worden aangekaart.

‘Er wordt geen actie ondernomen op meldingen. De verhuurder reageert geïrriteerd en zegt dat we het zelf maar moeten oplossen,’

Beschikbaarheid: jongeren hard geraakt

Ongeveer één op de vijf melders gaf aan dat er nauwelijks woningen beschikbaar zijn.
Vooral jongeren en starters ervaren dat probleem: bij hen ligt het aandeel meldingen over beschikbaarheid op bijna 90 procent. De meest genoemde klacht is dat er te weinig betaalbaar aanbod is. Daarnaast noemen jongeren inkomenseisen, discriminatie en onbetrouwbare verhuurders als obstakels bij het zoeken naar woonruimte.

Persoonlijke gevolgen van de wooncrisis

De rapportage laat zien dat de woningnood diep ingrijpt in het leven van veel jonge huurders.
Meer dan een derde van de melders bij het Meldpunt Jongeren & Starters gaf aan stress, paniek of uitzichtloosheid te ervaren door hun woonsituatie. Ze stellen levensbeslissingen, zoals samenwonen of studeren, of overwegen zelfs te emigreren.

‘Ik ervaar veel stress en onzekerheid omdat ik geen betaalbare woonruimte kan vinden. Ik heb een veilige plek nodig om verder te kunnen bouwen aan mijn toekomst.’

Wie melden er?

De meeste meldingen kwamen van huurders van commerciële verhuurders (67 procent van de meldingen waarbij de verhuurder bekend is). Ook opvallend: relatief veel melders zijn 55 jaar of ouder, maar een groeiend aantal meldingen komt van jongeren onder de 35 jaar. De helft van alle meldingen is afkomstig uit Noord- en Zuid-Holland, en één op de drie uit de vier grote steden.

Woonbond: ‘Problemen stapelen zich op’

De meldingen laten zien dat structurele problemen in de huursector elkaar versterken. 

Zeno Winkels, directeur van de Woonbond: ‘Huurders lopen vast door hoge huren, slecht onderhoud en een gebrek aan alternatieven. De wooncrisis raakt iedereen. Jongeren die vastzitten, maar ook ouderen die nergens meer heen kunnen. Daarom pleiten wij onder andere voor sterkere bescherming van huurders, betaalbare nieuwbouw en strenger toezicht op commerciële verhuurders.’