Belangenbehartiger
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenLekkages, verrotte kozijnen, schimmel en zwam door vocht. Op het meldpunt voor huurders met een commerciële verhuurder regent het klachten over slecht onderhoud. Wat kun je doen als je huisbaas het laat afweten?
Er zijn ook woningcorporaties die het onderhoud ernstig laten versloffen, maar bij vastgoedbeleggers en particuliere huisbazen komt het nóg vaker voor: de staat van onderhoud is beneden peil, terwijl de verhuurder wel een gepeperde huur vraagt. En ook de energierekening hoog oploopt.
Van de ruim 1100 meldingen die de Woonbond binnenkreeg op het Meldpunt voor huurders met een commerciële verhuurder gaat meer dan de helft (ook) over slecht onderhoud. Het vaakst wordt geklaagd over ontbrekende isolatie, op de voet gevolgd door vocht en schimmel. Sterk verouderd sanitair, scheuren in muren of plafonds, rotte kozijnen en steeds terugkerende lekkages: ook dat zijn problemen die huurders van vastgoedbeleggers en particulieren regelmatig meemaken.
Wat kunnen melders als Dennis en Naomie doen om de verhuurder in beweging te krijgen? Woonbondwoordvoerder Marcel Trip: ,,Het is in de eerste plaats belangrijk om je rechten te weten. Verhuurders moeten woningen goed onderhouden. Ze hebben een onderhoudsplicht. Dat wil zeggen dat ze door onderhoud moeten voorkomen dat er gebreken aan de woning ontstaan. Wanneer er toch gebreken zijn moeten ze deze verhelpen.’’
Voor melders als Naomie -die van wat grotere vastgoedbeleggers huren- heeft Trip nog extra advies. ,,Check of er een bewonerscommissie actief is in je complex. Is dat (nog) niet zo, overweeg dan om er zelf een op te richten.’’ Verhuurders zijn verplicht om met de bewonerscommissie te overleggen over zaken als onderhoud en schoonmaak. Maar dan moet er wel een bewonerscommissie zijn.
Heb je persoonlijk advies nodig over het (gebrek aan) onderhoud in je huurwoning? Als je persoonlijk lid bent van de Woonbond kun je advies vragen bij de Huurderslijn. Ook als je bewonerscommissie lid is -en bij ons bekend is dat jij daar in het bestuur zit- kun je terecht voor advies. Dat is dan advies waar ook de andere huurders in je complex hun voordeel mee kunnen doen.
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVragen over huren of problemen met je verhuurder? Woonbondleden vragen advies bij de Huurderslijn (020-551 77 55).
Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. Je bestelt ze in onze webwinkel.
webwinkel