Meteen naar de content

Hoe check je de servicekosten?

Huren en geld Als je een woning huurt in een flatgebouw of appartementencomplex betaal je naast huur ook servicekosten. Wat moet je weten over die kosten? En wat kun je doen als de rekening niet klopt?

Schoonmaak van het trappenhuis, onderhoud van gemeenschappelijk groen, een huismeester. Kosten voor verlichting, glasbewassing en verwarming van de centrale hal. Als flat- of appartementsbewoner betaal je voor dit soort zaken een voorschot servicekosten.

Je verhuurder mag op servicekosten geen winst maken. De kosten moeten ook redelijk zijn. En de verhuurder hoort de afrekening op tijd te sturen. Vóór 1 juli moet je de afrekening krijgen over de (werkelijk gemaakte) servicekosten van vorig jaar.

Hoe check je de servicekosten?

  1. Als je servicekosten hebt, check dan of je de afrekening op tijd kreeg. De afrekening over 2024 hoort uiterlijk 30 juni 2025 door jou ontvangen te zijn.
  2. Niks gekregen? Vraag de afrekening schriftelijk bij de verhuurder op. Heb je na 3 weken nog niks ontvangen, dan kun je de Huurcommissie of kantonrechter inschakelen (stap 6/7/8).
  3. Controleer of de afrekening klopt en alleen werkelijk gemaakte kosten in rekening brengt. Dat kun je het beste samen met de buren doen. Of vraag de bewonerscommissie of huurdersvereniging om hulp.
  4. Vraag bij je verhuurder inzage in de facturen (van de gemeenschappelijke elektra, het schoonmaakbedrijf, e.d.) die de basis vormen voor de afrekening. Dat recht heb je; maak er gebruik van.
  5. Vertel het je verhuurder schriftelijk (per brief of e-mail) als de afrekening volgens jou niet klopt. Leg uit wat er volgens jou mis is en vraag een inhoudelijke reactie. Mogelijk kun je het probleem (samen) oplossen en de afrekening laten corrigeren.
  6. Reageert de verhuurder niet of niet naar tevredenheid op je klacht? Elke huurder in de sociale huursector kan de Huurcommissie inschakelen voor een bindende uitspraak, ook als je bij een commerciële verhuurder huurt. Dit geldt ook voor huurders in de middenhuur- en vrije sector die op of na 1 juli 2024 zijn gaan huren.
  7. Woon je in de vrije sector en heb je een huurcontract van vóór 1 juli 2024? Dan kun je bij een conflict over de servicekosten alleen de Huurcommissie inschakelen als in het huurcontract staat dat de Huurcommissie moet adviseren bij geschillen. Er volgt dan geen bindende uitspraak, maar een advies voor huurder en verhuurder om er samen uit te komen. Biedt dat geen oplossing, dan kun je het aan de kantonrechter voorleggen.
  8. De uitspraak van de Huurcommissie is acht weken na de verzenddatum definitief. Blijkt daaruit dat je te veel hebt betaald, vraag dan zelf je geld terug aan de verhuurder of verreken het bedrag met de huurbetaling.

Meer info en hulp

Meer weten? Het Woonbondboek Servicekosten (verkrijgbaar in onze webwinkel) gaat uitvoerig in op wat je over servicekosten moet weten en wat je bij conflicten kunt doen. Ben je persoonlijk lid van de Woonbond? Of bestuurslid van een organisatie die lid is? Met vragen over servicekosten kun je ook terecht bij de ledenservice Huurderslijn.

 

Nieuwe wet: duidelijkere servicekosten

De aankomende Wet modernisering servicekosten maakt duidelijker wat wel en geen servicekosten zijn. Zo kunnen verhuurders minder makkelijk onterechte servicekosten doorberekenen aan hun huurders.

Er komt onder andere een complete lijst van servicekosten. Ook mag de Huurcommissie straks oordelen over het voorschotbedrag van alle servicekosten, (en niet alleen die voor gas, water en licht met een eigen meter), vóórdat de eindafrekening komt. Ook wordt het eenvoudiger voor huurders om samen een klacht over servicekosten in te dienen bij de Huurcommissie. De nieuwe regels gaan op 1 januari 2026 in.