Belangenbehartiger
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenWat is precies het verschil tussen onderhoud en woningverbetering?
Onder woningverbetering vallen maatregelen of voorzieningen die leiden tot meer woongenot. Woningverbetering kan renovatie van de woning zijn (waarbij het hele huis onder handen wordt genomen) of het aanbrengen van één of enkele geriefsverbeteringen.
Renovatie is (wettelijk) ook sloop met vervangende nieuwbouw en gedeeltelijke vernieuwing door verandering of toevoeging. Geriefverbeteringen zijn bijvoorbeeld het aanbrengen van een dakkapel, het plaatsen van een luxe(re) keuken, het installeren van een ligbad of het aanbrengen van dubbelglas.
Onderhoud is het repareren of vervangen van bestaande voorzieningen of het in goede conditie houden hiervan. Het vervangen van een verrotte vloer of vloerdelen zal bijvoorbeeld als onderhoud worden aangemerkt.
De belangrijkste verschillen tussen onderhoud en woningverbetering zijn:
Deze -tussentijdse- huurverhoging na woningverbetering heeft niets te maken met de jaarlijkse huurverhoging (doorgaans per 1 juli). Ook als er sprake is (geweest) van huurverhoging vanwege woningverbetering, mag de jaarlijkse huurverhoging dus toch worden voorgesteld.
In geval van renovatie, samen met een noodzakelijke verhuizing, heeft een huurder (van een woningcorporatie of commerciële verhuurder) recht op een tegemoetkoming in de verhuis- en herinrichtingskosten. Vanaf 1 maart 2015 gaat het daarbij om een bedrag van (minimaal) 5.857 euro. Per 1 maart 2016 zal dat bedrag iets hoger liggen, want de verhuiskostenvergoeding wordt jaarlijks -per 1 maart- geïndexeerd.
Informatie uit deze vraagbaak kan verouderen of niet van toepassing zijn op uw persoonlijke situatie.
Voor een actueel en persoonlijk advies kunt u (lid worden en) bellen met de Huurderslijn.
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVragen over huren of problemen met uw verhuurder? Woonbondleden vragen advies bij de Huurderslijn (020-551 77 55).
Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. U bestelt ze in onze webwinkel.
webwinkel