Onderhoud of woningverbetering?

Wat is precies het verschil tussen onderhoud en woningverbetering?

Onderhoud of woningverbetering?

Antwoord

Onder woningverbetering vallen maatregelen of voorzieningen die leiden tot meer woongenot. Woningverbetering kan renovatie van de woning zijn (waarbij het hele huis onder handen wordt genomen) of het aanbrengen van één of enkele geriefsverbeteringen.

Renovatie is (wettelijk) ook sloop met vervangende nieuwbouw en gedeeltelijke vernieuwing door verandering of toevoeging. Geriefverbeteringen zijn bijvoorbeeld het aanbrengen van een dakkapel, het plaatsen van een luxe(re) keuken, het installeren van een ligbad of het aanbrengen van dubbelglas.

Onderhoud is het repareren of vervangen van bestaande voorzieningen of het in goede conditie houden hiervan. Het vervangen van een verrotte vloer of vloerdelen zal bijvoorbeeld als onderhoud worden aangemerkt.

De belangrijkste verschillen tussen onderhoud en woningverbetering zijn:

  • bij woningverbetering is sprake van iets extra’s ten opzichte van de oude situatie, waardoor het woongenot toeneemt;
  • woningverbetering kan gepaard gaan met een huurverhoging, onderhoud niet;

Deze -tussentijdse- huurverhoging na woningverbetering heeft niets te maken met de jaarlijkse huurverhoging (doorgaans per 1 juli). Ook als er sprake is (geweest) van huurverhoging vanwege woningverbetering, mag de jaarlijkse huurverhoging dus toch worden voorgesteld.

Verhuiskostenvergoeding bij renovatie

In geval van renovatie, samen met een noodzakelijke verhuizing, heeft een huurder (van een woningcorporatie of commerciële verhuurder) recht op een tegemoetkoming in de verhuis- en herinrichtingskosten. Vanaf 1 maart 2015 gaat het daarbij om een bedrag van (minimaal) 5.857 euro. Per 1 maart 2016 zal dat bedrag iets hoger liggen, want de verhuiskostenvergoeding wordt jaarlijks -per 1 maart- geïndexeerd.

Informatie uit deze vraagbaak kan verouderen of niet van toepassing zijn op uw persoonlijke situatie.

Voor een actueel en persoonlijk advies kunt u (lid worden en) bellen met de Huurderslijn.

publicatiedatum16 juli 2015
onderhoud
verhuiskostenvergoeding

Verder advies nodig?

Bel de Huurderslijn
020-5517755

  • Persoonlijk & actueel advies voor leden
  • ma t/m do: 10 - 13 uur
    dinsdag ook 18.30 - 20 uur

 

De Woonbond is er voor huurders en hun organisaties!

Word nu lid en profiteer van alle voordelen