Belangenbehartiger
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenIk heb al maanden last van een kapot raamkozijn, dat niet meer open en dicht kan. Deze klacht heb ik gemeld aan mijn huisbaas, die vindt dat ik het maar zelf moet oplossen. Wat kan ik doen om mijn raamkozijn alsnog hersteld te krijgen?
Zorg allereerst dat uw verhuurder op de hoogte is van het gebrek. Dat kan met deze modelbrief, die u per e-mail of reguliere post kunt versturen. In de brief omschrijft u het gebrek, bijvoorbeeld: ‘het raamkozijn is defect en kan niet geopend/ gesloten worden’, en u verzoekt om dit gebrek binnen 6 weken te herstellen. Voor onderhoudsgebreken die grote haast hebben -zoals een grote lekkage- kunt u vragen om direct herstel of om herstel binnen één werkdag. U kunt daar meteen bij vermelden dat u van plan bent de Huurcommissie in te schakelen als het gebrek niet wordt geholpen.
Als uw verhuurder na 6 weken het gebrek nog steeds niet verholpen heeft kunt u de Huurcommissie om een uitspraak vragen. Dat doet u met dit verzoekschrift. Bij ernstige gebreken kan de Huurcommissie een tijdelijke huurverlaging van 60-80% toekennen, zolang het gebrek niet naar uw tevredenheid is hersteld. In de praktijk gaan de meeste verhuurders door de dreiging met de Huurcommissie alsnog over tot herstel. Sociale huurders (met door de overheid gereguleerde huurcontracten) kunnen de Huurcommissie altijd om uitspraak vragen over onderhoudsgebreken. Vrijesectorhuurders (met geliberaliseerde huurcontracten) kunnen dat alleen als in het huurcontract is afgesproken dat de Huurcommissie de geschilbeslechting doet.
U kunt ook overwegen om zelf drie offertes op te vragen bij erkende onderhoudsbedrijven, en na afloop van de door u aan de verhuurder gestelde termijn zelf opdracht geven tot herstel. Betaalt uw verhuurder de kosten niet? Dan kunt u deze verrekenen met de huur.
Deze wijze van oplossen heeft wel een aantal nadelen:
Daarom heeft de Woonbond de voorkeur voor het laten herstellen door de verhuurder zelf.
Bij een opeenstapeling van ernstige onderhoudsgebreken kunt u overwegen om herstel af te dwingen via de kantonrechter. Bijvoorbeeld wanneer het volgende aan de orde is:
Voor procedures bij de kantonrechter is juridische bijstand niet verplicht. De Woonbond raadt in veel gevallen wel aan om de hulp in te roepen van een jurist/ advocaat die gespecialiseerd is in huurrecht.
Informatie uit deze vraagbaak kan verouderen of niet van toepassing zijn op jouw persoonlijke situatie.
Voor een actueel en persoonlijk advies kun je (lid worden en) bellen met de Huurderslijn.
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVragen over huren of problemen met je verhuurder? Woonbondleden vragen advies bij de Huurderslijn (020-551 77 55).
Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. Je bestelt ze in onze webwinkel.
webwinkel