Controleer de servicekosten
Voor servicekosten geldt dat de verhuurder alleen werkelijk gemaakte kosten in rekening mag brengen. Om te kunnen controleren of je niet te veel betaald hebt, is het dus van belang om een duidelijke jaarafrekening te krijgen, waar per post in staat welke kosten er gemaakt zijn.
Lees meer over hoe je je servicekosten kunt controleren.
Geen afrekening ontvangen?
Weigert de verhuurder om (tijdig) een jaarafrekening te sturen? Via de Huurcommissie kun je dat alsnog afdwingen. Je kunt ook bij de Huurcommissie terecht als je een onvolledige of onduidelijke afrekening hebt gekregen. Tot twee jaar nadat je de jaarafrekening had moeten ontvangen, kun je hier een procedure over starten. Voor de afrekening over 2023, die je uiterlijk 30 juni 2024 hoorde te krijgen, heb je dus tot 1 juli 2026 de tijd. Iedereen met een sociale huurwoning kan de Huurcommissie inschakelen.
Ook in vrije sector straks naar Huurcommissie
Vanaf volgend jaar kunnen er méér huurders naar de Huurcommissie met een geschil over de jaarafrekening servicekosten. Op 1 juli 2024 ging de ‘Wet betaalbare huur’ in. Iedereen met een huurcontract dat vanaf 1 juli 2024 is ingegaan kan sindsdien bij de Huurcommissie terecht.
Hulp voor leden
Ben je persoonlijk lid van de Woonbond? Of bestuurslid van een organisatie die lid is? Met vragen over servicekosten kun je terecht bij de ledenservice Huurderslijn.