GGD lanceert campagne tegen schimmel

Schimmels in huis komen veel voor. Ongeveer één op de drie huurhuizen heeft er last van. Door schimmels kunnen bewoners gezondheidsklachten krijgen, zoals hoesten, benauwdheid en verergering van astma. Vooral in de ruimtes waar mensen veel tijd doorbrengen, zoals de slaapkamer en de woonkamer, kunnen schimmels de gezondheid flink schaden.
Vier praktische stappen tegen schimmel
De GGD geeft in de campagne ‘Schimmels? Niet in mijn huis!’ praktische tips. Centraal staan de 4 V’s tegen schimmels. Eenvoudige stappen die iedereen zelf kan toepassen:
- Verwijderen – pak schimmel direct aan met een toegestane schimmelbestrijder.
 - Vocht beperken – douche kort, droog de was buiten en kook met de deksel op de pan.
 - Verwarmen – houd je huis op temperatuur, zo verdampt vocht sneller.
 - Ventileren – zorg dat vochtige lucht naar buiten kan via roosters of (klep)raampjes.
 
GGD denkt mee bij terugkerende schimmels
“In sommige woningen keren schimmels steeds terug. Dit komt bijvoorbeeld door optrekkend vocht, lekkages, slechte ventilatiemogelijkheden of slechte isolatie. In die gevallen is het verstandig om advies te vragen aan de verhuurder,” zegt de GGD. “Als dat niet tot een oplossing leidt, kan de GGD meedenken en adviseren.”
Meer aandacht voor groeiend probleem
De Woonbond vindt het goed dat er steeds meer aandacht komt voor schimmel in huis. “Schimmels in huis zijn een groeiend probleem,” zegt Marlies Dijkstra van de Woonbond. “Meestal zijn er verschillende oorzaken die samen voor schimmel zorgen. Het is belangrijk dat huurders doen wat ze kunnen. Maar vaak is er ook een probleem met de woning zelf. En dan moet de verhuurder in actie komen.”
Niet praten maar officieel melden
Het is belangrijk dat huurders bij terugkomende schimmel of grote schimmelproblemen een officiële melding doen bij de verhuurder. “Alleen praten of de verhuurder om advies vragen is niet de juiste weg,” zegt Dijkstra. “Verhuurders hebben de melding nodig om de klacht goed af te kunnen handelen. En als je in een volgende stap de Huurcommissie wilt inschakelen, is een officiële melding van de klacht nodig.”
Meer informatie
Schimmelproblemen is het meest gemelde woonprobleem bij de Woonbond. Wil je meer weten over de aanpak van vocht en schimmel in huis? Lees dan de veel gestelde vraag ‘Wat kan ik doen tegen schimmel in huis’ op onze website.
Huurdersorganisaties en bewonerscommissies die de materialen van de GGD willen gebruiken voor voorlichting, kunnen meer informatie vinden in de toolkit van de GGD.