Hoe beweeg ik mijn verhuurder tot energiebesparende renovatie?

Energiebesparende maatregelen

Wat kun je doen om je verhuurder zover te krijgen dat hij je oude cv-ketel vervangt en isolerende maatregelen treft? En kun je ook andere ingrepen afdwingen?

Wettelijke regeling

Hiervoor kun je je verhuurder wijzen op artikel 243 uit boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Daarin staat dat je de rechter kunt vragen de verhuurder te verplichten isolerende maatregelen te treffen. Het gaat dan om deze maatregelen:

• het isoleren van gevel, dak, ramen en vloer;
  • het plaatsen van een cv-ketel met een rendement van minstens 80%. Je huidige ketel moet dan wel minimaal tien jaar oud zijn.

Andere voorwaarde is dat je bereid moet zijn om je verhuurder een huurverhoging te betalen die in redelijke verhouding staat tot de kosten van de maatregelen.

Zelf een schriftelijk voorstel doen

Als je vindt dat je verhuurder een of meer van bovengenoemde isolerende maatregelen moet aanbrengen, moet je hem dat eerst schriftelijk voorstellen. De Woonbond heeft een voorbeeldbrief voor zo'n verzoek om energiebesparende maatregelen. Daarbij verklaar je je ook bereid een huurverhoging te betalen. Pas als je verhuurder hier niet of negatief op reageert, kun je de rechter inschakelen.

Bewonerscommissie

Woon je in een complex, dan is het logisch dat de bewonerscommissie een voorstel doet voor isolatie. Om ervoor te zorgen dat iedereen in het complex meedoet, moet 70% van de huurders akkoord gaan met dit voorstel. Gebeurt dat niet, en wil je de maatregelen in je eentje afdwingen, dan wordt de ingreep al snel veel te duur. Als je verhuurder in een complex namelijk alleen jouw woning moet isoleren, lopen de kosten enorm op. En daarmee de huurverhoging die als redelijk moet worden beschouwd. Zelf isolatie afdwingen heeft dus in de praktijk alleen kans van slagen als je dit met alle huurders samen doet.

Andere ingrepen niet af te dwingen

Buiten de bovengenoemde isolerende maatregelen zijn er geen andere ingrepen waartoe een verhuurder kan worden verplicht door de huurders. Alleen als er sprake is van gebreken, kan de verhuurder tot onderhoud worden verplicht. Maar hij kan zich daarbij beperken tot lap- en plakwerk. Hij kan niet worden gedwongen tot groot-onderhoud of renovatie.

energiebesparing
renovatie