Belangenbehartiger
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenIk kan de maandelijkse energierekening niet betalen. Wat moet ik doen om te voorkomen dat het energiebedrijf mijn gas/warmte en stroom afsluit?
Als je je maandelijkse energierekening niet betaalt, dan mag de energieleverancier je afsluiten van gas/warmte en stroom (ook in de wintermaanden). Weet je dat je je energierekening niet kunt betalen, of heb je een maand je energierekening niet kunnen betalen? Neem direct contact op met de energieleverancier. Bespreek of je:
Het energiebedrijf berekent het bedrag dat je maandelijks voor energie moet betalen (termijnbedrag). Het energiebedrijf kijkt daarvoor naar je energieverbruik van het afgelopen jaar. Kun je aantonen dat je dit jaar minder energie gaat gebruiken, bijvoorbeeld omdat je veel zuiniger wilt gaan leven? Dan kun je het energiebedrijf vragen om het termijnbedrag te verlagen.
Let op, als het maandbedrag veel lager is dan je energieverbruik, dan moet je aan het eind van het jaar veel geld bijbetalen (naheffing).
Als je een maand je energierekening niet hebt betaald, dan stuurt de energieleverancier je eerst een herinnering. Als je de gemiste rekening dan kunt betalen, doe dat dan meteen. Kun je de gemiste rekening niet betalen, neem meteen contact op met het energiebedrijf om een betalingsregeling af te spreken. Kom je er met het energiebedrijf niet uit, vraag dan meteen schuldhulpverlening aan bij je gemeente.
Als het energiebedrijf je een betalingsherinnering stuurt, dan moet het bedrijf ook aangeven hoe je afsluiting kunt voorkomen. De energieleverancier mag je niet afsluiten als je:
Vergelijkbare regels gelden ook als je warmte afneemt van een externe warmteleverancier.
Als jouw energieverbruik aan het eind van het jaar hoger is dan dat jij of het energiebedrijf had ingeschat, dan moet je bij de eindafrekening bijbetalen. Dit heet een naheffing. Kun je de naheffing niet betalen, neem ook dan direct contact op met je energieleverancier voor een betalingsregeling. Kom je er met het energiebedrijf niet uit, vraag dan direct schuldhulpverlening aan bij je gemeente.
Heb je blokverwarming, dan betaal je je stookkosten via de servicekosten aan de verhuurder. Je verhuurder kan de servicekosten flink verhogen vanwege de gestegen energieprijzen. Houd hier rekening mee en lees de Huurdersvraag ‘Mijn verhuurder wil de servicekosten enorm verhogen. Mag dat?’. Als je de servicekosten niet betaalt, ontstaat een huurachterstand. Huurachterstand kan een reden zijn dat de verhuurder je uit je huis zet. Lees hier meer over in de Huurdersvraag ‘Wat moet ik doen als ik problemen heb om de huur te betalen?’.
Informatie uit deze vraagbaak kan verouderen of niet van toepassing zijn op jouw persoonlijke situatie.
Voor een actueel en persoonlijk advies kun je (lid worden en) bellen met de Huurderslijn.
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVragen over huren of problemen met je verhuurder? Woonbondleden vragen advies bij de Huurderslijn (020-551 77 55).
Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. Je bestelt ze in onze webwinkel.
webwinkel