Belangenbehartiger
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenOmdat de energieprijzen enorm gestegen zijn, wil mijn verhuurder de maandelijkse servicekosten flink verhogen. Mag mijn verhuurder dat zomaar doen?
Je verhuurder mag niet zomaar de maandelijkse servicekosten verhogen. De verhuurder mag het maandbedrag zonder jouw toestemming verhogen als:
Wil de verhuurder op een ander moment dan na de eindafrekening de servicekosten verhogen, dan moet je daar als huurder toestemming voor geven. De verhuurder doet dan een voorstel om de maandelijkse servicekosten te verhogen. Je mag het voorstel afwijzen.
De energieprijzen zijn de afgelopen periode erg gestegen. Daardoor stijgt de energierekening. Betaal je voor verwarming in de servicekosten, omdat je blokverwarming hebt? Dan zullen de servicekosten gaan stijgen. Met de verhoging van de maandelijkse servicekosten voorkomt de verhuurder dat je bij de jaarlijkse afrekening van de servicekosten in één keer een groot bedrag moet bijbetalen (naheffing).
Een verhuurder mag geen winst maken op de servicekosten. De verhuurder rekent de gemaakte kosten voor onder andere energie door aan de huurder. De verhuurder moet wel kunnen laten zien waar de verhoging op gebaseerd is: het gemiddelde maandelijkse energieverbruik en de energieprijs die de verhuurder met de energieleverancier heeft afgesproken.
Als de verhuurder weet dat de energiekosten enorm stijgen, dan is het verstandig dat de verhuurder je direct een aanbod doet om de maandelijkse servicekosten te verhogen en niet wacht tot de eindafrekening. Je mag dit aanbod weigeren, maar dat is niet verstandig: de kans is groot dat je flink moet bijbetalen bij de eindafrekening (naheffing). Verhoogt de verhuurder de maandelijkse servicekosten direct na het afrekenen van de servicekosten van het voorgaande jaar? Dan moet je de verhoging accepteren.
Als je de servicekosten niet betaalt, ontstaat een huurachterstand. Huurachterstand kan een reden zijn dat de verhuurder je uit je huis zet. Lees hier meer over in de Huurdersvraag ‘Wat moet ik doen als ik problemen heb om de huur te betalen?’.
Informatie uit deze vraagbaak kan verouderen of niet van toepassing zijn op jouw persoonlijke situatie.
Voor een actueel en persoonlijk advies kun je (lid worden en) bellen met de Huurderslijn.
De Woonbond komt op voor de belangen van huurders. We staan voor betaalbare huren, goede woningen in leefbare wijken en sterke huurdersorganisaties. Wat hebben we de afgelopen jaren voor u bereikt?
SuccessenVragen over huren of problemen met je verhuurder? Woonbondleden vragen advies bij de Huurderslijn (020-551 77 55).
Een goed geïnformeerde huurder krijgt meer voor elkaar! De Woonbond heeft tientallen brochures over de rechten van huurders en huurdersorganisaties. Je bestelt ze in onze webwinkel.
webwinkel